A hibrid már rég nem a jövő
Robbanásszerűen nőtt a hibrid autók piaca három év alatt Magyarországon: négyszer több környezetbarát autót adtak el alig két év alatt. Míg 2014-ben csupán 537, addig 2016-ban már 2072 darab hibrid talált gazdára. Ez nem is csoda, hisz robbanómotoros testvéreivel szemben számtalan előnyt tudhat magáénak.

Robbanásszerűen nőtt a hibrid autók piaca három év alatt Magyarországon: négyszer több környezetbarát autót adtak el alig két év alatt. Míg 2014-ben csupán 537, addig 2016-ban már 2072 darab hibrid talált gazdára. Ez nem is csoda, hisz robbanómotoros testvéreivel szemben számtalan előnyt tudhat magáénak.

A mai napig számos kétely él a hibrid meghajtású autókkal kapcsolatban, pedig mára több millió boldog tulajdonos élvezi az autógyártás elmúlt évtizedeinek egyik grandiózus innovációját.

Még mielőtt azonban tovább mennénk, álljunk meg egy pillanatra, hisz sokan nem tudják, mit nevezünk pontosan hibrid autónak.

A hibrid modellekben a megszokott egy motor helyett kettőt találunk: egy elektromos és egy benzines meghajtásút. Az elektromos erőforrás folyamatosan hajtja a kerekeket, míg a benzinmotor csak akkor kapcsol be, ha plusz energiára van szükség, így üzemanyagot spórolhatunk. A technológia révén a háromliteres városi fogyasztás könnyedén elérhető, amit energiavisszanyerő rendszerek – fékezési energia – is segítenek.

Nagyon sokan kérdezik, hogy mennyivel ró nagyobb terhet egy hibrid autó szervizelése a hagyományos meghajtásúakkal szemben. A válasz nagyon egyszerű: semmivel. Az akkumulátor élettartama miatt sem érdemes aggódni, akár tíz év garanciát is vállalnak egyes márkák a hibátlan működésre.

A villanymotorok zárt rendszerben működnek, s nem igényelnek karbantartást, továbbá a megkímélt, s gyakran lekapcsolt benzinmotor éllettartama is tovább nő a hibrid rendszerben. Bécsben állítólag egymillió kilométeres Toyota Hybrid Prius taxi is szaladgál, anélkül, hogy hozzá kellett volna nyúlni a hajtásrendszerhez.

Azonban az új autók vételára ma nem igazán szól a hibridek mellett. Modelltől függően 600 ezer– egymillió forinttal drágábbak kizárólag benzin- vagy dízelüzemű társaiknál. A különböző márkák egyre szélesebb modellpalettáinak köszönhetően mégis egyre több hibridet adnak el itthon. Míg 2014-ben csupán 537, addig 2016-ban már 2072 darab hibrid talált gazdára.

Egyre több az alternatíva

Európai szinten szintén hasonló a helyzet, ami a 2016-os évet és az alternatív üzemanyagfogyasztású autókat illeti. Az ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) kimutatásai szerint 2016 első negyedévében 6,4 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett alternatív üzemanyaggal hajtott gépjárművek száma az Európai Unióban. Az első negyedévben összesen 154 795 elektromos, hibrid-elektromos, illetve más alternatív üzemanyaggal, például autógázzal vagy földgázzal hajtott járművet helyeztek forgalomba az Európai Unóban, de a 2015-ös évhez képest a hibrid járművekből is 30,1 százalékkal több állt csatatérbe, összesen 69 530.

Úgy tűnik, a nyugati gazdasági nagyhatalmak ma már egyre inkább a környezetkímélő autók mellett teszik le voksukat. Nemrégiben érkezett az a hír is, miszerint Franciaország és Nagy-Britannia 2040-től megtiltaná az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését. Céljuk, hogy akkortól fogva csak hibrid, illetve elektromos autók kerülhessenek forgalomba.
Ami a környezettudatosságot illeti, Norvégia már most bőven az élen jár – nem csupán Magyarország, de az előbb említett országok tekintetében is: egy márciusi adat szerint elektromos vagy hibrid hajtású volt minden második autó, amit újonnan regisztráltak a skandináv államban.

Ez alapján pedig úgy tűnik, az autógyártók egyre nagyobb szeleteket hasítanak ki maguknak az elektromos- és hibridpiacból, mely öngerjesztő folyamat: minél tovább növekszik az a bizonyos tortaszelet, az áruk egyre jobban csökken, mely hozzájárulhat az egyre gyorsabb ütemű növekedéshez. És ne felejtsük el, hogy mindezt nem a benzin és a dízel üzemanyagok árának meredek emelkedése okozza, az emberek és a gyártók egyszerűen rájöttek arra, hogy a jövő már jelen van.

Gesztesi Ákos ǀ Fotó: Stock