A magyar autóipar húzza a gazdaságot, de résen kell lenni
A magyar gazdaság növekedési pályára állása az autóipar nélkül nem történhetett volna meg, a szektornak a rendszerváltás óta tartó, 25 éves sikertörténete van Magyarországon. Ha viszont az elektromos járművek gyártásába nem tudunk bekapcsolódni, új húzóágazat után kell néznünk. Jók a kilátások itthon, és még a Tesla sem döntötte el, hogy Magyarországra hozza-e régiós központját.

A magyar GDP egyik legfontosabb összetevője a folyamatosan növekvő autóipar, mely jelenleg is több mint 154 000 embert foglalkoztat. 2016-ban a hazai gyáripari teljesítményünk 29%-át adta ez az iparág, 25,4 milliárd eurót termelve. Az elektronikai ipar után az autóipar a magyar gazdaság második legjelentősebb ágazata, a beruházások üteme az idén várhatóan 10-12 százalékkal nő ezen a területen.

„Az Euler Hermes magyarországi autóipari elemzéséből kiderül, hogy a négy nagy hazai gyártó – Mercedes, Audi, Opel, Suzuki – beruházásai mellett további lehetőséget jelenthet, hogy hazánk az innovatív technológiák fejlesztésének (önvezetőjármű-szoftverek, akkumulátorok, tesztpálya) egyik központjává válik.

Magyarország teljes exportjának 20%-át az autóipar teszi ki, és a világ 20 legnagyobb autóipari beszállítójából 15 van jelen hazánkban. A négy nagy hazai autógyártó mindegyikénél – a folyamatos gyártáson kívül – jelentős beruházások zajlanak. Az Audi gyárfejlesztése mellett, – melynek köszönhetően már a Q3 és a Q4 modellek is nálunk készülhetnek – a Mercedes Benz Hungária Kft. tervei között szerepel a meglévő üzem 580 millió eurós fejlesztése és egy új üzem felépítése is, mely 1 milliárd eurós befektetést igényel. A Suzuki esztergomi gyára 1992 óta töretlenül üzemel, míg az Opel új tulajdonosa nemrég jelentette be a magyar üzem hosszútávú fejlesztési terveit. További pozitív hír a szektor számára, hogy a 2017 első félévében bejelentett, állami támogatást is élvező, tervezett hazai nagyberuházásokból nagyságrendileg minden harmadik (35%) köthető az autóiparhoz”- írta nemrég egy elemzésre alapozva az autoblog.hu.

Folytatódnak a beruházások, kacsintva az e-autók felé

A beruházások nem állnak le: a Mercedes-Benz még tavaly jelentette be, hogy Kecskeméten egy új üzemet hoz létre. Május végén felavatták a Samsung százmilliárd forintos beruházásban létrejött elektromosjármű-akkumulátor gyárát Gödön, mely az európai elektromos autóipar fellendülésében is fontos szerepet kaphat. Ugyanekkor Zalaegerszegen elkezdték építeni azt az európai szinten is egyedülálló tesztpályát, amely a hagyományos mellett az önvezető járművek tesztelésére és fejlesztésére is alkalmas lesz. A beruházás értéke 40 milliárd forint. Szintén az elektromos és az önvezető autókhoz kapcsolódó hír, hogy a Tesla, várhatóan az év végéig, megépíti Győrben az első Supercharger névre keresztelt töltőállomását. Mindez egy közel 5 milliárd eurós beruházás lehet, mely természetesen egyből feltenné az országot az elektromos autógyártás világtérképére.

Jó az irány, de nem árt résen lenni

Vannak azonban kritikusok, akik szerint ki is végezheti, de meg is mentheti a magyar autóipart az elektromos autó. A robbanómotoros autógyártás itthon egyelőre biztos lábakon áll, ám egy éles irányváltással könnyen bajba kerülhetnek a cégek, kvázi feleslegessé válhatnak, mivel az e- autók szerkezetileg sokkal egyszerűbbek, az összeszerelés helyett a fejlesztésen van a hangsúly (csak 6-7 ezer alkatrészből állnak, míg a nálunk gyártott járművek esetében 30-35 ezerből). A trendekből pedig az látszik, hogy a fejlesztést és a gyártást a nagy cégek inkább Ázsiában képzelik el.

A zalaegerszegi tesztpálya, a gödi- és győri fejlesztés alapján jelenleg úgy tűnik, Magyarország nem a kivárásra játszik, a két iparág között lavírozik, hiszen nincs olyan helyzetben, hogy valamelyik mellett százszázalékosan letehetné voksát. Az iparágat sújtó hazai munkaerőhiány mellett az is kérdés, hogy miként, és milyen gyorsan sikerül váltani az e-autókra, mely jelenleg úgy tűnik, hogy lassan, de biztosan közeleg.

Forrás: Euler Hermes, Mfor, Világgazdaság

Gesztesi Ákos | Fotó: internet