Turisztikai márkaépítés
Nem ismer lehetetlent. A legnehezebb helyzetben is megtalálja, meglátja a megoldást. Nőkre jellemző bájjal, kedves határozottsággal fogalmazza meg céljait. Vélhetőleg ez a sikereinek titka. Lencsés Tamarával, a Magyar Turisztikai Ügynökség Közép-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságának igazgatójával beszélgettünk.

Milyen speciális, plusz tulajdonsággal kell rendelkeznie egy turisztikai szakembernek más területen dolgozó menedzserekkel szemben?
A szakmai tudás, felkészültség elengedhetetlen a legitim munkához. De az is, hogy képesek legyünk összehangolni az érdekeket, hogy az adott régióval tudjunk azonosulni, hogy szeressük az adott tájat, hogy meglássuk a sajátosságait – sokszor a személyiségből fakadó kompetenciák fontosabbak ezek jó menedzseléséhez. A sikeres munkához elengedhetetlen az együttműködés. Tehát csak csapatban, minden egyes érintett féllel közösen tudunk sikeres turisztikai munkát végezni. Jelen esetben ez főleg a turisztikai desztinációkat (TDM-et) érinti. De a munkám során figyelnem kell a Közép-dunántúli régióban: Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megyékben turizmussal foglalkozó civilekre, vállalkozásokra, önkormányzatokra is.

"...Mindenkihez meg kell találni az utat, meg kell hallgatni őket, megérteni ötleteiket. A sok egyéni véleményből, ötletből egy közöset kell megfogalmazni."

Milyen ez a régió?
A Közép-dunántúli, vagyis királyi régió alapvetően – nem tartozik ide a Balaton északi partja, mert az külön igazgatóság – kulturális turisztikai termékekkel jelenik meg a piacon. Várakban, kastélyokban gazdag, jelentős a kulturális fesztiválkínálat. Nem szabad elfeledkezni a nagyobb történelmi városainkról: Veszprém, Székesfehérvár, Tata, valamint a vallási értékeinkről sem. Azonban adottságainak köszönhetően az aktív szabadidő-turizmus is jelentős. Gondolok itt a Velencei- és a Tatai-tó környékére, a Bakony, Vértes és Gerecse területeire, kerékpározásra.

Számomra a legkedvesebb a térség kastélykínálata, ami egyedülálló. Csak néhányat említek meg: a pápai Esterházy, dégi Festetics, fehérvárcsurgói Károlyi-kastély a hozzájuk tartozó parkokkal együtt nemcsak szemet gyönyörködtető látványt, hanem kulturális programokat, kikapcsolódást is nyújtanak. És a jövőben számos új helyszínt élvezhetünk majd.

Sokszor egy megyén belül is sok különbséget, ellenérdeket láthatunk. Gondolom, ez egy régiónál fokozottabban így van! Mi az a közös pont, program, ami köré felsorakozhat a régió?
Nem baj, ha különvélemények fogalmazódnak meg. Mert felhívja a figyelmünket a helyi érdekekre, problémákra, véleményekre. Ezek figyelembevételével fogalmazzuk meg a közös céljainkat. A közös munka, a közös siker, vagyis minél több ideérkező látogató – ez az a közös pont, amivel mindenki azonosul. Legfontosabb számunkra, hogy sikeresek legyünk, hogy a mi régiónkat minél többen megismerjék, megszeressék. Ez egy hosszú folyamat, és nagyon jól haladunk. Sok helyen már közösen próbálnak projekteket létrehozni, közös terméket akarnak kidolgozni. Ehhez mi is segítséget adunk.

Gyakorlatilag most egy építkezés folyik.
Én hiszek a régiós munkában, az elmúlt bő egy év azt támasztja alá, hogy a szolgáltatóknak is szüksége van a munkánkra. Hiszek abban, hogy régiós szintre kell emelni a kommunikáció egy részét. Természetesen e mellett meg kell mutatni azt is, hogy milyen kisebb területi egységeink vannak. Tanulmányutakkal, reklámokkal, kiadványokkal, blogolással egyaránt ezt szeretném támogatni belföldön, külföldön. A köztudatban erősíteni kell a Közép-dunántúli régió nevét, kínálatát. Minél szélesebb körhöz szeretném eljuttatni üzenetünket!

Mai világunkra jellemző, hogy hihetetlen gyorsasággal változik. Gondolom, ez fokozottan igaz a turizmusra is. Mit jelent ez a Közép-dunántúli régió esetében?
Egyre nagyobb igény van a pihenésre, az aktív pihenésre, a feltöltődésre. Egyre növekvő, egyre több igényt megfogalmazó gazdasági szektor a turizmus.Két kitörési pontunk van. Egyik a csendes, lassú pihenés körülményeinek megteremtése. A kulturális kínálat és természeti környezet ezt nagyban elősegíti, ehhez minőségi szolgáltatásokat kell hozzácsatolni. Másik pedig a biztonságos turizmus, aminek szükségességét a nemzetközi események egyre jobban erősítik.

Nekünk ezekkel a lehetőségekkel élni kell. És ez nagy kihívás az elkövetkező évekre.

Lencsés Tamara
​Idegenforgalmi közgazdászBakony és Balaton térségi TDM – ügyvezető
2015-től Magyar Turisztikai Ügynökség Közép-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságának igazgatója
2014- Az év TDM menedzsere díj

Pethő Imre | Fotó: Domján Attila