Energiareform és önfenntartás
A Smart City program lényege, hogy energiahatékonyan használjuk fel az új technológiákat, ezáltal egy élhetőbb, energiatakarékosabb és fenntarthatóbb várost adhatnánk örökül a jövő generációjának. Salga Balázs, energetikai projektekért felelős munkatárs mesélt a VKSZ Zrt. Smart City projektben betöltött szerepéről.

Célunk, hogy javuljon a város tiszta energia felhasználása. Ma egy energiapazarló társadalomban élünk, és ennek már mindennapi életünkben is látjuk a következményeit. A Smart City nevéből is kiderül, okosabban kell gazdálkodni az energiaforrásokkal, nekünk pedig meg kell próbálnunk ezt az emberek mindennapi életébe is átültetni. Igyekszünk maximálisan igazodni a lakosok igényeihez, hisz minden fejlesztés az ő érdekükben történik.

A VKSZ Zrt. városüzemeltetőként kötelességének tekinti, hogy megmutassa a polgároknak azokat a megoldásokat, amik hosszú távon energiát és költséget spórolnak, és a környezetre nézve sem ártalmasak.

A fő csapásvonalak

Tervezzük napelem park és biomasszával működő fűtőmű telepítését is. Így tiszta, zöld energiát nyerhetnénk, ráadásul hosszú távon az előállítása is sokkal olcsóbb lenne. Ne menjünk el amellett sem, hogy megújuló energiaforrásokról van szó, például: biomasszával működő fűtőműnél a fa, mint tüzelőanyag a normál erdőgazdálkodásból származó fahulladék lenne, ami az erdőgazdálkodás miatt folyamatoson keletkezik, ráadásul évről évre meg is újul a kötelező visszapótlások miatt, míg egy szénhidrogén mező kialakulása 1-2 millió év. A harmadik terület az intézményi energiamenedzsment.

Az infokommunikációt segítségül hívva okos mérőket szerelnénk fel – először az önkormányzati épületekbe. Ezáltal tökéletes képet kapunk az épület energiafelhasználásáról, a fogyasztói szokásokról. Ezek kiértékelése pedig nagyban megkönnyíti majd a tervezés további fázisait.

Terveink között szerepel a közvilágítás, illetve a közlekedés megreformálása is. Ledes és intelligens mérőkkel felszerelt oszlopokat alakítanánk ki, melyekkel nem csupán energiát spórolnánk, hanem egy központi irányító rendszeren keresztül információt kapnánk a forgalomról, a károsanyag-kibocsátásról, adott esetben pedig be is tudnánk avatkozni. A központi pályaudvar a vasútállomás és a buszpályaudvar szerepét szeretné összehangolni, ezáltal tehermentesebbé válna a közlekedés a belvárosban.

Veszprémre szabva

Olyan módszereket igyekszünk fejleszteni, amelyek máshol már jól beváltak. A hangsúly azon van, hogy figyelembe vegyük városunk fekvését, adottságait és korlátait. Biomassza előállításához például ideálisak a feltételek. A Bakonyból egyszerűen és gyorsan lehet faanyagot szállítani. Jelenleg rengeteg faanyagot szállítunk nyugatra biomassza alapanyagként. Egyébként több szervezet is kísérletezik bizonyos fafajták nemesítésével, vizsgálják, melyek azok a típusok, amelyek gyorsabban nőnek és jobb hőértékkel rendelkeznek.

Együtt könnyebb

A Smart City egy komoly és komplex projekt, ennek megfelelően rengeteg szereplő együttműködését követeli. A városvezetés mellett számos civil szervezettel is kooperálunk és számítunk a segítségükre, legyen szó parkosításról, vagy a polgárok megszólításáról. Közös munkát folytatunk a Pannon Egyetemmel is. Szeretnénk egy olyan tudásparkot létrehozni, ahol az egyetemen fejlesztett rendszereket, modelleket a gyakorlatban is kipróbálhatnánk, sőt közvetlenül találkozhatna a programfejlesztő és a potenciális megrendelő.

Elképzelésből valóság

Tele vagyunk tervekkel és elképzelésekkel, a fejlesztések megvalósulása csupán azon múlik, hogy ezekre mikor találunk forrást. Persze vannak kisebb állomások és EU-s irányelvek, amelyek mederben tartják a projekteket.

A Smart City egyik hatalmas előnye abban rejlik, hogy egyre kevesebb külső energiaforrást kell majd igénybe vennünk. Minél inkább önfenntartásra törekszünk, annál kevésbé függünk majd másoktól. Persze ehhez még rengeteg fejlesztésnek kell megvalósulnia, mi pedig még csak az út elején vagyunk.

Szabó Virág | Fotó: Domján Attila, Internet