Nehézsúlyú atléta
Terepen egyaránt, ám továbbra is inkább az autópályákon és a belvárosi környezetben állja meg a helyét a BMW eddigi legjobb motorjával felszerelt X5-öse. Hiába több mint 2 tonna, a majdnem 400 lóerő és a bődületes nyomaték 5,3 másodperc alatt gyorsítja 100-ra a BMWX5 M50d-t.

Magazinunk hasábjain nem először foglalkozunk a BMW prémium kategóriás modelljeivel. Ezúttal egy olyan behemótot vezettünk és fotóztunk, amely a német autógyár eddigi legerősebb dízelmotorjával van felszerelve. Veszprém mellett próbáltuk ki a harmadik generációs BMW X5 M50d-t.

A bajor gyár 1913-as alapítása, majd az első világégésben való részvétele után (repülőgépmotor-gyártás) kénytelen volt bezárni üzemét, miután Németország vesztesen került ki a háborúból. A gyár 1919-es újranyitása után már nem csak hajók, hanem motorbiciklik és autók motorjainak tervezését is vállalták. Úgy tűnik, jó döntés volt a repertoár bővítése, hiszen innentől kezdve kisebb-nagyobb nehézségekkel tarkítva, de sikerkorszak kezdődött az autógyár életében. Az 1970-es évek elejére jutottak el odáig, mely máig meghatározza mindazt, amit ma a bajor autógyártás precizitásának és minőségének nevezünk.

Az első és a második X

A BMW kicsit több mint 10 évvel később, az 1980-as évek közepén kezdett el foglalkozni az összkerék-meghajtású modellek fejlesztésével: ekkor használták először az azóta már szimbólummá vált X jelölést. Ugyan a SUV kategóriát nem a BMW találta fel, az első X5-ös modell 1999-es bevezetésével mégis ők gyártottak elsőként kifejezetten épített utakra tervezett „terepjárókat”, vagyis ahogy ők hívják, SAV-ot, azaz Sports Activity Vehicle-t. Ez olyannyira új célcsoportokat kezdett bevonzani a BMW-hez, hogy mára már csaknem minden harmadik rendelés egy X modellre fut be.

Az idén 17 éves X modellekből öt fajta található, amelyeket a BMW M GmbH két csúcsmodellje, a BMW X5 M és a BMW X6 M egészít ki.

Az első generációs X5-ös hatásos belépőként érkezett a piacra 1999-ben, mely luxus felszereltségű utasterével, önhordós karosszériájával és független felfüggesztésével az autóutak mellett képes volt megbirkózni az off-road tereppel is.

A SAV kategória modelljére hatalmas kereslet mutatkozott főleg az Egyesült Államokban, de az európai és az ázsiai piacokat is meghódította: 2005 közepén már a félmilliomodik BMW X5 gurult le a gyártószalagról.

A 2006-os modellfrissítést követően a második generációs X5-ösöket megnövelt utastérrel, jobb hajtásrendszerrel és felfüggesztéssel dobták piacra. A bajor gyár ezen modellje 2007-ben és 2008-ban is elnyerte az Amerikai Egyesült Államokban működő, és a járművek átfogó biztonságát vizsgáló intézet, az IIHS „Top Safety Pick” díját a törésteszten nyújtott kiemelkedő viselkedésével. A modellből világszerte csaknem 730 000 példány kelt el.

A harmadik X és a legerősebb motor

Az aszfaltorientált szabadidőjármű annyira sikeresnek bizonyult, hogy a harmadik generációját 2013-ban mutatták be világszerte. A képeinken is látható behemót pedig ennek a csúcsmodellje, hiszen a világ legerősebb sorhatos, háromliteres dízelmotorját háromfázisú turbófeltöltéssel támogatták meg a bajorok. A 381 lóerőnek és a 740 Nm forgatónyomatéknak köszönhetően az X5 M50d városi sportautókat megszégyenítő gyorsulást tudhat magáénak: 5,3 másodperc alatt képes elérni a 100 km/órás sebességet, miközben a gyár szerinti átlagfogyasztása nem lépi túl a 7 litert. Végsebességét elektronika korlátozza 250 km/óránál. A BMW BluePerformance technológia mindeközben garantálja a környezetbarát teljesítményt, az M Performance modellek ugyanis egytől egyig megfelelnek az EU6 környezetvédelmi szabványnak.

A világ egyik legerősebb dízelmotorjával felszerelt járgányhoz nyolcsebességes automatikus váltó jár, melynek erejét az xDrive összkerékhajtási rendszerén keresztül juttatja az útra. Mint minden X5-ösben, ebben is benne van az üzemmód-választó kapcsoló is, melynek köszönhetően Eco Pro, Comfort, Sport és Sport+ beállítások közül lehet választani. Élmény volt kipróbálni.

A sportos érzetet kívül a kopoltyúk és a dupla kipufogó, a beltérben M logók, alumínium betétek és a sportkormány fokozzák. A sportos jellemzők mellett érdemes szót ejteni a felszereltségről is.

A BMW széria ennek részeként kínálja az adaptív M futóművet, Dinamikus Lengéscsillapító Ellenőrzéssel és légrugózással a hátsó tengelyen, valamint a változó áttételű, elektromos szervokormányt. Egy új modellhez opcióként elérhető a Dynamic Performance Control és a Dynamic Drive rendszerekkel kiegészített Dynamic Adaptív felfüggesztési csomag is, miközben a 19 collos M könnyűfém felnik a szériafelszereltség részét képezik.

Ha valaki egy ilyen sportos luxustank mellett teszi le a voksát, több mint 24 millió forintot kell érte fizetnie, ám ez az összeg az extrákkal együtt tovább tornázható felfelé. Az általunk kipróbált modell az egyedi kárpitjával, 20 collos felnijével, fényezésével, és az egyéb kiegészítőivel együtt 34 millió forintot kóstál.

Gesztesi Ákos | Fotók: Babják Tamás