Az útitárs
Messze földön híres minőség és megbízhatóság. A 2016-os Toyota Corolla új biztonsági fejlesztéssel és apróbb ráncfelvarrással ünnepli, hogy minden idők legnagyobb darabszámban értékesített autója lett idén: 1966 óta több mint 44 millióan tették le voksukat a japán modell mellett.

A szeptemberben a kereskedésekbe érkező Corolla már a tizenegyedik verzió, amely kikerül a Toyota műhelyéből. Nekünk a Toyota Veszprém jóvoltából a Márkó és Hárskút közti utakon volt szerencsénk kipróbálni a világelsőnek becézett négyajtós modellt. A gyártó legnépszerűbb autójáról van szó, hiszen annak ellenére, hogy itthon a Yaris és a Verso a legkeresettebb Toyota, a világszerte 150 országban árult Corolla a márka összes eladásának 20 százalékát teszi ki. Ez számokban kifejezve annyit jelent, hogy globálisan évente nagyjából kétmillió darabot értékesítenek belőle.

Kényelemből és biztonságból csillagos ötös
A dizájnerek az új Corollát a Toyota mostani modelljeihez igazították. Az előző kiadáshoz képest nem nagyon, de átrajzolták az autó elejét: szélesebbek és alacsonyabbak lettek a fényszórók, keskenyebb lett a hűtőrács is, az alsó légbeömlő azonban szinte teljesen megváltozott. A ráncfelvarrás magával hozta azt is, hogy a takarékosság és a fogyasztás csökkentésének érdekében LED világításra cserélték az első és a hátsó lámpákat. Az új LED rendszerű első lámpák érzékelik a környezeti fényeket, a települések közvilágítását, de tekintettel van az előttünk és a mögöttünk haladó autók fénykibocsájtására is.

A karosszéria, a tengelytáv és a belső méret ugyanakkora maradt, mint a 2013-as modelleknél, kényelmesen elfértünk elöl, hátul pedig a nagyobb gyerekek, de akár a felnőttek is komfortosan utazhatnak hosszútávon.

A jobb rugózási kényelem és könnyebb vezethetőség érdekében a 2016-os Corolla módosított kormányművet és felfüggesztést is kapott. Ezt a szalonból kigördülve szinte az első méterek után érzékeltük, az autó minden mozdulatunkat azonnal, finoman követte le, és még a hepehupás úton sem volt vele semmi problémánk.

A ráncfelvarráson kívül az idei Corollában újdonság még a Toyota Safety Sense biztonsági rendszer is, mely egyebek mellett ütközésmegelőzőt, sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, táblafelismerőt és automatikus távolsági fényszórót is tartalmaz.

A Toyota Safety Sense érdekessége, hogy az Aurisokba és Versókba is bekerülő rendszert a veszprémi Continental mérnökei fejlesztették ki!

A fedélzeti computerből kettőt is szereltek az új modellbe. Egyet a vezető orra elé (4,2 colos), amelyik a táblafelismerő, a sávelhagyás figyelő rendszer, az ütközésre való figyelmeztetés, a megtett út hosszával és a fogyasztással kapcsolatos információkat jelzi ki, de a hibaüzeneteket is innen olvashatjuk le. A figyelmeztető üzenetek rendkívül hasznosnak bizonyultak akkor, amikor többször is hirtelen hajtottak ki elénk. A vészfékasszisztensnek köszönhetően az extra fékerő biztosításával biztonságosan is meg tudtunk állni, miközben az ABS is hibátlanul működött.

A középső, elektrosztatikus kapcsolókkal kiegészített 7 colos érintőképernyő a média, a kihangosítás, a telefon és a magyarul beszélő teljes Európa térképpel rendelkező navigáció kijelzésére szolgál. A második felszereltségű szinttől (Corolla Live) ez mindegyik Corollában az alapfelszereltség része ugyanúgy, mint a parkolást segítő kamerarendszer. Ezért nem kell plusz pénzt fizetnie a vásárlónak, ezt a biztonságot és a kényelmet a Toyota adja ugyanúgy, mint a kétzónás digitális klímát. Az ABS, a menetstabilizátor, a kipörgésgátló szintén hozzátartozik minden modellhez ugyanúgy, mint a négy elektromos ablak, a központi zár, és az elektromosan fűthető és állítható tükör. Az új Corollánál törekedtek a biztonságra is, hiszen mindegyik modelljük 7 légzsákkal van felszerelve.

Ne féljünk a hibridektől!
Szabó Győző, a veszprémi Toyota szalon ügyvezetője azt mondja, le kell számolnunk azokkal az elterjedt tévhitekkel, miszerint a hibrid hajtású autók bonyolultak. Épp ellenkezőleg! Az igaz, hogy a műszaki részük bonyolult, ám vezetni ezeket annál könnyebb. Ráadásul a meghibásodások száma is minimális. Ezt jelzi, hogy a legnagyobb felvásárlónak számító USA-ban 1 millió eladott Toyota Priusból kettő(!) darabot vittek vissza garanciális problémával. A Toyota Veszprémnél lehetőség adódik arra, hogy kipróbáljuk ezeket, és magunk is megbizonyosodjunk arról, hogy nem csak reklámfogásról van szó. A Toyotánál azt mondják, kár is halogatni, hiszen minden jel arra mutat, hogy a jövő bizony a hibrid autóké lesz.

Az általunk vezetett a harmadik szintű, az Active felszereltségű 1.6-os, 133 lovas benzines Corolla volt, 6 sebességfokozattal, melyben egyebek mellett helyet kapott már az aktív sebességkorlátozóval ellátott sebességtartó automatika, valamint a járműstabilitás-vezérlő (VSC) és az alacsony abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer (TPWS) is.

Az új Corollát kétféle benzinmotorral, egy 1.33-as 99 lóerőssel, és egy 1.6-os 133 lóerős szívómotoros változatban lehet kapni, a dízel verzióból pedig egy 1.4-es 90 lóerős változat érhető el. A 2016-os modell alapára újonnan 4,2 millió forintról indul, melyet az extráktól függően egészen 6,7 millió forintig fel lehet tornászni.

Hűséges társ
A világ legnépszerűbb autójának választott Corollát a Toyota általában 45-50 év körüli, megfontolt, családos korosztálynak javasolja, ami nem lehet véletlen, hiszen minden felszereltsége és kialakítása a megbízhatóságot és az elnyűhetetlenséget hirdeti. Vezetés közben végig az az érzésünk volt, hogy ezt az autót bármikor, bármilyen körülmények közt elfogadnánk útitársnak. Még akkor sem volt kedvünk kiszállni belőle, amikor már rég a célunkhoz érkeztünk. Egyszerűen élmény volt vezetni.

Azonban hiába a Corolla, meg úgy általában a Toyota kicsit konzervatív hozzáállása a vevőkhöz, a fiatalabb, a minőséget és alacsony szerviz igényt szem előtt tartó, és a biztonságot választó vásárlók is könnyen a 2016-os Corolla mellett tehetik le a voksukat - mondta a tesztvezetés után a Toyota Veszprémnél 2011 óta ügyvezetőként tevékenykedő Szabó Győző. Ennek egyik oka szerinte az lehet, hogy a Toyota lojális az ügyfeleihez, hiszen a vásárlás után sem engedik el a kezüket: folyamatosan tartják velük a kapcsolatot, felhívják a figyelmüket a téli-nyári átvizsgálásra, a kötelező karbantartásra, de még a műszaki vizsgák előtt is szólnak. Ezt pedig a vásárlók általában életkortól függetlenül hűséggel hálálják meg. Oda-vissza működik.

Az 1993 óta családi tulajdonban lévő, mára azonban már csak Toyotával foglalkozó veszprémi autószalon óriási márka-független szervízhálózattal rendelkezik. A karosszéria-javítástól elkezdve a fényezésen, a biztosítási ügyintézésen, a gumiabroncs szerelésen és értékesítésen át a kavicsfelverődés okozta javításokkal is foglalkoznak. Elmondásuk szerint szinte mindent meg tudnak javítani, idei terveik közt pedig a gumihotel szolgáltatás újraindítását tervezik.

Gesztesi Ákos | Fotó: Babják Tamás