Kiszervezett marketing
Egy rendkívül rugalmas, kényelmes és költséghatékony megoldás a vállalkozások számára.

A 2008-ban kirobbant gazdasági világválság óta a kis- és középvállalkozásoknál gyakori jelenség, hogy a cég marketingtevékenységét olyan kollégára „sózták”, akinek nem ez a szakterülete. Az újabb feladatkörrel ráadásul az elvárások is együtt járnak, így sok helyen nyűggé vált a marketig és PR tevékenység. Mit tehetünk, hogy a mi vállalkozásunknál ez ne fordulhasson elő?

Elsősorban pénzügyi megfontolás indokolja azt a vezetői döntést, hogy egy másik munkakört végző kollégára bízza a marketing- és PR tevékenységet. Gyakori, hogy a HR-es, vagy éppen a titkárságvezető látja el ezt a feladatot a napi munkája mellett, aki viszont egyrészt kevésbé ért hozzá, másrészt túlterhelt a napi feladatai miatt. Mindezek következménye a marketing tevékenységtől várt nyereségnövekedés elmaradása. Ennek a problémának a megoldását jelentheti a külsős marketing tanácsadó, aki segít kialakítani, majd működtetni egy olyan stratégiát, amellyel hatékonyan jelennek meg a vállalkozás termékei és szolgáltatásai, ezáltal a bevétel növekedéshez is hozzájárul.

A módszer gyakorlati oldaláról Szauder Rita marketig és PR szakértő azt mondja: egy minőségi szolgáltatást kínáló marketing menedzser a működő kapcsolatrendszerén keresztül, továbbá a szakmai alvállalkozói közreműködéssel gyakorlatilag minden marketing feladatot át tud vállalni, mialatt a megbízó a cég vezetésére fókuszálhat. „A kulcsszó ez esetben is a költséghatékonyság, ugyanakkor ezzel párhuzamosan új szemléletmódot is kapnak tőlünk a vállalkozások, hiszen egy „kívülálló” rálát a problémára, nem veszik el a részletekben és a megoldási javaslatokat helyezi előtérbe.”

Ez utóbbi a teljes mértékben a vállalkozásra szabott egymondatos szlogentől vagy facebook poszttól kezdve a sajtóval való kapcsolattartáson és a rendezvényszervezésen át a komplex marketingstratégia kidolgozását is jelentheti attól függően, hogy a megbízónak milyen prioritások számítanak leginkább.

És akkor lássuk a költséghatékonyság és eredményesség szempontjából a konkrét tényeket! Amit a cégek megspórolhatnak abban az esetben, ha a fentebb részletezett módszert választják:

  • munkavállalói juttatások és járulékok;
  • telefon, iroda, üzemanyag, cégautó költségei;
  • minőségi idő, amelyet eddig honlaptöltésre, online aktivitásra, hirdetések megfogalmazására, PR tevékenység végzésére, stb. fordított;
  • csekély hatékonyságú hirdetések, reklámok kiadásai.

Szauder Rita elmondta: a kiszervezett marketing tevékenység többféle módon működik a gyakorlatban.
„Vannak olyan cégek, ahol egy konkrét feladatot bíznak a külsős szakemberre, míg mások a céges imázs erősítését, illetve ismertségük növelését kérik, illetve a teljes marketingstratégia kidolgozását és végrehajtását várják el. A legjellemzőbb azonban az időszakos vagy alkalmi megbízás, mint például a céges tréningek, konferenciák szervezése, egy bizonyos termék vagy szolgáltatás reklámja, vagy a céges honlapon szereplő aktuális vevői információk megfogalmazása.”

Schvarcz Ágnes, a Triumph veszprémi márkaboltjának tulajdonos-üzletvezetője
A vevőkörnek célzott rendezvényeken, bemutatókon mindig jól jön a szakmai segítség, hiszen az üzletvezetés mellett nem jut erre idő és energia. Örömmel és szívesen dolgozom együtt olyan szakemberrel, akinek sokrétű tapasztalata van a rendezvényszervezés és a marketing terén. A gyakorlati tapasztalataim egyértelműen alátámasztják, hogy megéri hallgatnom a tanácsokra.

Bérczi Beáta, ügyvezető, Veszprémi Turisztikai Nonprofit Kft.
A turisztikai területen tevékenykedő kkv-knak a sikeres működésükhöz elengedhetetlenül fontos a piaci szemlélet, a piaci igényekhez való alkalmazkodás, mely a dinamikus fejlődésük alapfeltétele. Ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan tudjanak reagálni a piac által elvárt kihívásokra, továbbá, hogy a hatalmas konkurenciaharcban meg tudják különböztetni őket versenytársaiktól, nagy segítséget nyújthat egy jól kiválasztott tapasztalt PR szakember vagy tanácsadó.

Bodogán Iván, Online specialista, az Interword webközpont tulajdonosa, számos „Az év honlapja” díjat nyert website tervezője
Az online piacon a honlapok és facebook tartalmak vonatkozásában kulcsfontosságú a szövegezés – ehhez nem mindenkinek van kedve vagy ötlete, a cégvezetőknek pedig ez nem is feladatuk. A hozzáértő szakember precíz és világosan megfogalmazott üzenetei viszont garantáltan célba érnek az ügyfeleknél. A célbajuttatás csatornái lehetnek a természetes (önerős, organikus) és fizetett (pl. adwords, facebook) kampányok. A szakember kulcsszerepe a tartalomgeneráláson túl abban van, hogy tudja a rendelkezésre álló eszközök szinergiáit egyesíteni, ahelyett, hogy reménykedve (reménymarketing) lövöldözzön. Az online jelenlét hitem szerinti négy kulcsszava: mérés, elemzés, módosítás, tesztelés.