A dekadencia finom bája
Amikor négy évvel ezelőtt a mozik bemutatták Baz Luhrmann A nagy Gatsby feldolgozását, a világon ismét végigsöpört a jazzkorszak iránti rajongás. A divat persze mindig is szívesen merített a régi korok kultúrtörténetéből, de a film sikere, no és Miuccia Prada parádés ruhakölteményei jócskán hozzájárultak ahhoz, hogy a menyasszonyok azt kívánják, a nagy napon bárcsak Daisy Buchananként tündökölhetnének.

A rajongás persze teljes mértékben érthető. Bár a Fitzgerald által bemutatott világ a felszínt megkapargatva közel sem olyan csillogó, a 1920-as évek olyan örökséget hagyott maga után, amitől a mai napig elámulunk.

Az I. világháborút követően új korszak vette kezdetét, aminek a legfőbb jellemzője a szabad(os)ság volt: a mindennapok ritmusát a jazz zene adta, és míg nappal úgy tetszett, mindenki rendes polgárként éli életét, éjszaka az egész város felpezsdült, a szórakozóhelyeken pedig a féktelen partik, a revük és a különböző táncshow-k kerítették hatalmukba az embereket.

Az elsöprő változásra természetesen a divat is reflektált. Míg a világháborúban a hölgyek kénytelenek voltak elnyomni saját nőiességüket, most végre utat engedhettek neki. Mi több, a szemérmességet félredobva kacérkodhattak – egyfajta lazaság dominált az öltözködésben is. Az art deco stílus jegyében az egyenes szabású, lágy viseletek terjedtek el, és a hangsúly inkább az aprólékos kidolgozásokra terelődött: a legegyszerűbb fazon is rendelkezett valamilyen izgalmas csavarral.

Különösen igaz volt ez az esküvői divatra: az arák megjelenése egyszerűen mesébe illő volt. Az alacsony derékvonal-vezetésű, eltérő szegényvonalú, a hátat szabadon hagyó ruhákban egyszerre voltak elegánsak, bájosak és merészek, a hatást pedig tovább fokozták a romantikus és csábító fejpántok, a gyöngy ékszerek, az amerikai némafilmsztár, Louise Brooks diktálta bubifrizura vagy az ügyesen feltűzött fürtök, és a tekintetet és az ajkat hangsúlyozó smink.

Nem csoda tehát, ha Jay Gatsby és Daisy Buchanan világa a ma menyasszonyait is elvarázsolta. Az igényekkel a La Tulipe Blanche Esküvői és Alkalmi Ruha Szalon csapata is tisztában van, akik 2017-es esküvői modelljeik beszerzésekor a 20-as évek szerelmeseire is gondoltak.

Kollekciójuk egyik legpompázatosabb darabja az angol Love Bridal márka masnis darabja. A menyasszonyi ruhák piacán még kiskorúnak számító cég elsősorban francia csipkével dolgozik, emellett kedvelik a könnyed, lágy esésű darabokat és a rendkívül egyedi megoldásokat.

A szűk fazonú, negédes, csipkés, ekrü ruhaköltemény szépen emeli ki az alakot, úgy bűvöl el, hogy közben egyáltalán nem hivalkodó. Legfőbb ékességét a felsőrész nagy műgonddal megtervezett és kivitelezett részletei adják: derékig gyönyörű vonalakban csipke szegélyezi, a hátat viszont szinte teljesen szabadon hagyja a ruha, uszályként pedig egy roppant egyszerű, az összképet mégis megkoronázó, hosszan leomló masni szolgál.

Egy stílusos fejpánttal és vörös rúzzsal viselve, vidéki kúria vagy kastély kertjében állva úgy érezhetik benne magukat a menyasszonyok, mintha egyenesen a titokzatos Mr. Gatsby partiján lennének, ahol az esküvői tószthoz a pezsgőt maga a házigazda nyújtja át. (X)

Bertalan Melinda | Fotó: Domján Attila