A balatoni vitorlázás legnagyobb ünnepe
„Egy 140-160 km-es navigációs verseny - a partok érintése nélkül - nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek első díja a Balaton kék szalagja volna.”

Így szól a korabeli kiírás, amely nyomán megszületett a magyar vitorlás társadalom legnagyobb ünnepe, Európa legrégebbi, leghosszabb távú és legtöbb sportolót vonzó tókerülő vitorlás versenye. A Kékszalag mára fogalom lett. Egy olyan legendás kihívás, amely egyszerre teszi próbára a résztvevők tudását, kitartását, rátermettségét és akaratát, hiszen a versenyzőknek nemcsak társaikkal és az elemekkel kell megvívniuk, de önmagukkal is. Éppen ezért, részt venni a Kékszalagon presztízs értékű.

1934-ben, az első futamon még csak 21 vitorlás szelte a habokat, ma már közel 600 hajó, és átlagban 2800 sportoló áll a rajthoz. „Olyan ez, mint egy maratoni futóverseny, ahol a profik mellett nagyon sok, a vitorlázást kedvelő amatőr is elindul” – mondja Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

Ez azért ne tévesszen meg senkit, a Kékszalagon a legfőbb döntőbíró mégis csak a technika. Az élmezőny a kezdetektől fogva a legmodernebb, high-tech hajókat vonultatja fel, és a végső rangsor általában 5-8 hajó között dől el. Az izgalmi faktorból ez persze nem von le. Éppen ellenkezőleg. A hagyományok sorát bővíti – és a hagyományok igen fontosak.

A Kékszalagot tradicionálisan a júliusi első teliholdhoz legközelebb eső hétvégén rendezik meg, 2001 óta évente, a versenyzőknek pedig 48 órájuk van, hogy legyőzzék a Balatonfüredtől Balatonfüredig tartó, közel 160 kilométeres távot. A kihívás a nőket is megmozgatja: Gordon Evelyn kormányosként kétszer is győzelemre vitte Tramontana 8R yachtját – emlékére a legjobb női egység kapja a Gordon Evelyn vándordíjat. A Tramontana egyébként a Kékszalag legsikeresebb hajója nyolc győzelemmel, noha ma már a befutó főleg a karbonszálas katamarán – ezen diadalmaskodott legutóbb a verseny legeredményesebbje, a 12-szeres bajnok Litkey Farkas is.

A katamaránok behozatala a megújulást is jelzi, amely ugyancsak hozzájárul a Kékszalag nívójához. „Nagyon sokáig csak egytestű vitorlásokkal lehetett versenyezni, 2012 óta kéttestűek és katamaránok is indulhatnak. Jelenleg a szárnyas katamaránok a legnépszerűbbek: iszonyatos, akár 56 km/h-s sebességre képesek és szinte repülnek a vízen” – magyarázza Holczhauser András.

A szövetség pedig nemcsak ebben újít, a külföldiek tekintetét is igyekeznek minél inkább a Kékszalagra irányítani. „2015-ben szerződést kötöttünk a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia tókerülő versenyekkel, aminek már érezzük a sikerét. Minden évben 15-20 külföldi egység indul a versenyünkön, két éve pedig egy svájci csapat nyert, akik idén is neveztek.”

Jó eséllyel nemcsak ők, de a világ szeme is ott lesz a 49. Kékszalagon. A verseny csupán egy héttel előzi meg a nyíltvízi úszó világbajnokságot, így még gazdagabb infrastruktúra várja az érdeklődőket: a szövetség minden hajót GPS nyomkövetővel lát el, a parton pedig óriási LED kivetítőkön követhetők az események. Aki szeretne még mélyebben elmerülni a sportban, azt egy vitorlás fesztivál is várja Füreden július 6. és 8. között.

Bertalan Melinda | Fotó: BYC

150 éve töretlenül Balatonfüred a magyar vitorlázás fellegvára. Nevéhez fűződik az ország 2. legidősebb yacht klubja is, az idén 150 éves Balatonfüredi Yacht Club. A klub igazán kalandos történetet tudhat magáénak: a kiegyezés évében mintha dacból hozta volna létre Batthyány Ödön 16 társával; később Stefánia Yacht Egyletté, majd Királyi Magyar Yacht Clubbá vált, és története legvirágzóbb időszakát élte meg. A II. világháború után Budapesthez kerül, majd Balatonfüredi Vasas SC néven működik tovább – a megpróbáltatások ellenére sikerrel. Tagjai komoly versenyeredményeket érnek el, emelik a Kékszalag fényét, hozzájárulnak a minőségi sporthajó gyártáshoz. A rendszerváltás után, a Balatonfüredi Sport Egyesületből kiválva, civil, közhasznú egyesületként, ma 142 rendes és 150 pártoló taggal, Balatonfüred városával deklaráltan együttműködve folytatják tevékenységüket, rengeteget téve a városért és a vitorlázás fejlődéséért. „Azért ténykedünk, hogy a magyar vitorlázás ismét visszatérjen a nemzetközi színtérre. Számos nemzetközi versenyt szerveztünk, megrendeztük az első ifjúsági világbajnokságot, 2016-ban pedig a legnépesebb ifjúsági világversenyt. 7 ifjúsági világbajnokunk van, 2 szörfösünk is szerepelt a londoni olimpián, 8-an kvalifikálták magukat, Rióban is ott voltunk. Nagy hangsúlyt fektetünk az ifjúságnevelésre: iskolai programokat, táborokat szervezünk, több mint 120 ifjúsági versenyzőnk van, 7 évestől az olimpikonig. A felnőttek is támogatják őket; 2007-től 2014-ig pedig uniós forrásból a teljes infrastruktúrát felújítottuk” – sorolja feladataikat Böröcz István ügyvezető igazgató. Közösséget és értéket teremtenek – ez tartja őket életben 150 éve. „Azonos az értékrendünk, tiszteljük egymást, betartjuk a szabályokat, és nálunk mindenki egyenlő. Meg kell becsülni egymás személyiséget, egy hajón nem lehet különbséget tenni társadalmi helyzeten belül. A vitorlázás egyébként is intelligens sport, ami nevel” – mondja Böröcz István. Van okuk tehát ünnepelni. Fognak is: 13 bajnokságot terveznek, emellett az ünnepi rendezvénysorozat részeként kulturális, művészeti programokkal készülnek, könyvet és filmet adnak ki, a Vaszary-villában interaktív darabot adnak elő és a reformkori fesztiválba is bekapcsolódnak.