A marketing rock 'n' roll
Létezik egy cég Veszprémben, egy fiatal vállalkozó megvalósult álma, aki bebizonyította, hogy nem kell világgá menni, ha a világot tudod idehozni. Egyszemélyes online marketinggel foglalkozó vállalkozásból indult története – mára országos- és nemzetközi projekteket menedzselő céget vezet. Szívvel, lélekkel, emberséggel és elapadhatatlan lelkesedéssel. Mert szerinte jól csinálni, amit csinálsz – csak így lehet. Birincsik Alberttel, a BEMIND tulajdonosával, vagy ahogy a koncertlátogató közönség és a zenészvilág ismeri, a Queen’s Land és FunThomas zenekarok gitárosával beszélgettünk.

Zenészként vagy marketing szakemberként ismert inkább Veszprémben?

Mindkettő az életem. Magánemberként általában fele-fele arányban ismernek, zenészként gyakrabban jelenek meg, mégis az időm 95%-át jelenleg a marketing fedi le, és mindössze 5%-át teszi ki a zene. A jövőben viszont szeretnék komolyabban foglalkozni a zenével, producerként is kipróbálni magam.

Elképzelhető, hogy egyszer a zene fogja játszani a főszerepet az életében?

Bármi lehet, de célom, hogy a kettő aránya elérje az 50-50%-ot. Akkor találom meg az egyensúlyt az életemben, ha a zene és a marketing szakma együttesen van jelen benne. Ilyen a képességrendszerem is: a művészi és a szakmai véna ugyanakkora arányban van jelen benne. A két terület pedig egymásra is hat: nagyon sok az alkotói folyamat a munkámban, ami eredetiséget, kreativitást kíván, de a szakmai tudásom a zenében is tudom kamatoztatni. Ráadásul egyik a másiknak kikapcsoló pontja: amikor túl sok a munka, jólesik zenélni, és amikor a zene lesz sok, felüdülés visszatérni dolgozni: szeretek gondolkozni, problémákat megoldani, a nagy ívű megoldások mozgatnak. Lételemem a fejlődés.

És melyik volt előbb? Mert gondolom, az a fajta marketing tevékenység, amivel ma foglalkozik, 10-20 éve még nem létezett.

Gitározni előbb kezdtem – egy házibulit követően, egy barátomtól kölcsönkapott gitárral, otthon, könyv alapján. Az egyetemi évek alatt, a Veszprémi Fiatalok Egyesületének elnökeként aztán már belecsöppentem a marketing világába: rengeteg rendezvényt szerveztünk, plakátokat készítettünk hozzájuk, szövegeket írtunk, hirdettük őket. Kifejezetten online marketinggel 12 éve foglalkozom, ezzel a régi motorosok közé tartozom.

Első vállalkozásának ötlete is ilyen spontán született?

Még az egyetemi éveim alatt hoztam létre egy árösszehasonlító portált és webshopot. Ekkor a Google még béta fázisban volt. Háztartási gépet akartam venni, de nem volt kedvem körülnézni az üzletekben, egyetemistaként viszont a legolcsóbb megoldást kerestem. Így született meg a vállalkozás. Talán kicsit koravén volt az ötlet: 2005-ben egy keresőoptimalizált webshopnak még nem volt piaca. Ma már tudjuk, hogy az e-kereskedelem a legdinamikusabban fejlődő iparág. Ugyanakkor rengeteget tanultam ez idő alatt: online marketingről, SEO-ról, közösségi médiáról. Ráadásul ebben az időben indult a Facebook is. Magába szippantott ez a világ, és onnantól kezdve nem volt megállás. Egyébként éppen most dolgozunk a következő nagy innovációs dobáson. Erre már úgy látom, hogy érett a piac.

Ezek után hogyan alakult az élete?

Az egyetem végén Pestre költöztem, ahol barátokkal létrehoztam egy szervezetfejlesztéssel és marketinggel foglalkozó ügynökséget. Már akkor is fontos volt számunkra, hogy ne csak pénzt keressünk, hanem értéket is adjunk. Itt elsősorban a vezetésért és az online marketingért feleltem, és rengeteget fejlődtem: a szakma javát a saját bőrömön kísérleteztem ki, amolyan csináld-tanuld módszerrel. Három év után aztán hazajöttem Veszprémbe.

Miért? Nem érezte jól magát?

Rengeteget tanultam a fővárosban, de nem voltam boldog. Gyakorlatilag csak dolgoztam, keveset foglalkoztam az igazi önmagammal. Hiányoztak a barátaim, a családom, a városom, a zene. Nem bántam meg, hogy hazajöttem: most itt van minden, ami én vagyok. Itt születtek gyerekeim, itt van a BEMIND székhelye is, ahol már több mint tíz emberrel dolgozom együtt – sikeresen és lelkesen.

Ugorjunk még vissza a kezdetre! Miként jött létre a BEMIND?

Miután eladtam az üzletrészemet a fővárosi cégben, ki akartam próbálni magamat. Pályáztam, több helyre is felvettek volna, el is kezdtem dolgozni. Két hónap után aztán rájöttem, ez nem én vagyok. Kicsit nagyobb léptékben gondolkodtam, mint a cégvezető, így szabadúszó lettem és 2010-ben megalapítottam a BEMIND-ot. Kisebb munkákat vállaltam, Facebook-oldalakat, hirdetéseket menedzseltem, arculatot terveztem – mindazt, amit ma is, csak kisebb mértékben és az akkori eszközökkel. Aztán egy ajánlás nyomán egyszer csak megkerestek a Lindt csokitól, hogy a BEMIND vállalná-e a közösségi média kommunikációjukat? Természetesen vállaltam, és az lett az első nagy projektem: gyakorlatilag én vezettem be őket az online marketingkommunikációs felületekre. Szerettem és szeretem ezt csinálni.

Ma hogy fest az ügynökség élete?

Jelenleg 14 fővel dolgozunk. Termékek, szolgáltatások, márkák piacra vezetésével és építésével foglalkozunk. Amolyan out-of the box szervezet vagyunk, mert mindig igyekszünk a megszokott kreatívoktól eltérő megoldásokat keresni. Stratégiát alkotunk, kidolgozzuk a kreatív koncepciót, kutatunk és megvalósítunk. Facebook, valamint Google partnerként menedzseljük is a kampányokat. Így juttatjuk el az üzeneteinket a célcsoportok felé és bírjuk őket interakcióra. Holisztikusan gondolkodunk: olyan folyamatokat is figyelemmel követünk, amelyek nem csak hozzánk tartoznak – így tudjuk segíteni egymást a partnerekkel, hogy a lehető legjobb legyen a végeredmény. Ehhez fontos, hogy a megbízóink is ugyanolyan komolyan vegyék magukat és velünk együtt beletegyék a projektbe a megfelelő energiát. Ma már az online világban az ügyfélnek nemcsak az a dolga, hogy információt szolgáltasson az elképzeléseiről, hanem részt kell vennie a kommunikációban. Minden mindennel összefügg. A trendek is ezt mutatják: minél közelebb kell hozni a márkát, a terméket, a szolgáltatást a fogyasztóhoz. Mi ebben töltünk be egy szerepet: kiépítjük az utakat, egyenleteket, kik, hogyan és milyen fórumokon fognak találkozni.

Mit takar az, hogy out-of the box ügynökség?

Nem vagyunk szériagyártó ügynökség, inkább manufaktúraként gondolunk magunkra: nincsenek sablon megoldásaink, fiókból előkapott gondolatok. Az adott projektre szabjuk a módszereinket és igyekszünk sokkal mélyebben részt venni a folyamatokban – én magam például üzletfejlesztési tanácsadással is foglalkozom. Elsődleges célunk, hogy a megbízóink számára eredményeket mutassunk fel. A legtöbb esetben közösen alakítjuk ki azt a célstruktúrát, amelyet ügyfeleink és mi magunk is követünk. Alapvetően minden kampány tervezésekor azzal a kérdéssel indítunk, hogy „Hogyan csinálhatnánk ezt másképpen?” Úgy gondoljuk és érezzük, hogy mindenki azzal jár a legjobban, ha a megszokottól eltérő dolgokkal találkozik, amit meg tud jegyezni, vagy amivel kapcsolatban kialakul egy benyomása. Jól jár ezzel a megbízónk, mert különlegeset kap. Jól jár a célcsoport, mert valami érdekessel találkozik. Jól járunk mi, mert sohasem unatkozunk.

Említette, hogy minden munkájában fontosnak tartotta az értékteremtést. Mindezek alapján mi a munkafilozófiája?

Mindig is szívvezérelt ember voltam: nem feltétlenül emocionális alapon hozok döntéseket, de nagyon fontos számomra, hogy amivel foglalkozom, és amibe energiát fektetek, milyen érzéssel tölt el, jó-e nekem. S ami ennél is fontosabb, hogy a másiknak is az-e. A cég alapfilozófiája is erre épül: nemcsak a magunk érdekeit tartjuk szem előtt, hanem az ügyfeleinkét, és az ő célcsoportjukat is, akik felé kifejtjük a hatásunkat. Ma már ugyanis online bármit el lehet adni bárkinek, mi viszont nem akarunk mindenáron lenyomni a fogyasztók torkán olyasvalamit, amire nem vágynak.

Ezek szerint a marketing az Ön szemében kevésbé a fogyasztás eszköze, sokkal inkább arra szolgál, hogy az értékeket jobban megmutathassák.

Pontosan. A digitális marketingben legtöbben arra gondolnak, hogy elérjük azt, hogy a célcsoport vásároljon. Ennél azonban sokkal többről van szó. A fogyasztót az ő számára releváns helyen, időben és térben kell elérnünk. Ráadásul döntéseink során mindannyiunk számára egyre fontosabbá válnak a megfoghatatlan értékek és benyomások. Ezt nem lehet egyszerű árversennyel és tömegmarketinggel elérni. Ehhez már ötletek kellenek. Így marketing szakemberekként mi tulajdonképpen egy erősítő vagyunk: ha van egy jó ügy, termék, szolgáltatás vagy márka, felerősítve jobban elhelyezzük a köztudatban. Hisszük, hogy ha jó emberek és jó dolgok találkoznak, akkor együtt képesek értéket teremteni.

A cég ma már olyan jelentős ügyfelekkel dolgozik együtt, mint az Európa legnagyobb kertspecialistájának számító Bakker Holland vagy a CooperVision. Mikor és minek hatására jött el ez a pont a cég életében?

Ez számomra is misztikum. Sosem húztam meg egy vonalat, és proaktív sales stratégiát sem folytatunk. Egyszerűen maguktól történtek és történnek az események. Ugyanakkor házon belül sokat beszélgetünk arról, éppen hol tartunk, hova szeretnénk eljutni és ehhez min kell változtatni, kinek milyen kompetenciáját kell fejleszteni. Ma már az én szerepem is ehhez igazodik, jobban is szeretek szupervíziós és koordinációs jellegű tevékenységekkel foglalkozni.

Lokálisan mégis kevésbé ismerik Önöket. Mi ennek az oka?

Abban hiszek, hogy az eredmények és a tehetség előbb vagy utóbb utat tör magának. Ahogyan gondolkozol magadról és a világról, az eljut azokhoz, akik hasonlóan gondolkoznak. S ha ez megvan, akkor sokkal nagyobb, szebb és komolyabb eredményeket érhetünk el együtt. Eszerint állok a kollégáimhoz, az ügyfeleinkhez és a partnereinkhez. Veszprémben a mikrovállalkozások számára nagyok vagyunk. A kkv szektor pedig szeret a drága pesti ügynökségekkel dolgozni. Bennünket jellemzően fővárosi vagy nemzetközi vállalatok keresnek meg, mert ők tudják, hogy a „vidéki” ügynökségek olcsóbban dolgoznak, ugyanakkor a legtöbb esetben magasabb minőséget produkálnak. Büszkék vagyunk arra, hogy a Pannon Egyetem, a Bakony Expo és az Európa Kulturális Fővárosa projektekben részt vehetünk.

Birincsik Albert

Veszprém, 1981. szeptember 11.
Végzettség: Pannon Egyetem – műszaki menedzser
​Munkahely: 2010- BEMIND – alapító tulajdonos

Egyéb tevékenységek: Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Marketing Klub – elnök, Balatonfüred-Veszprém Rotary Club – tag, Queen’s Land, FunThomas zenekarok – gitár; Tokai gitárok és basszusgitárok dunántúli képviselője

Végül is minek köszönhető akkor a siker?

Engem mindig is a szenvedélyem hajtott előre, a tudásvágy, hogy minél jobban teljesítsek. Mindig igyekeztem a nyugati nívószintet produkálni, és sosem hagyott békén, ha valami nem a legjobb. Tény, emiatt sok évig nem aludtam, de ekkor tanultam meg mindent a szakmáról – és a mai napig is tanulok, a környezetemmel együtt.

Véleménye szerint egyébként a marketingről sokaknak kellene még tanulnia – legalábbis a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Marketing Klubjának elnökeként egyszer arról beszélt, hogy sokan még mindig rosszul állnak hozzá. Mit ért ez alatt?

A mai napig gond, hogy nem tudják a cégek, hogyan kell a marketingről gondolkodni: hogy büdzsét kell tervezni neki, célokat felállítani, ütemezni, célcsoportot meghatározni és a fejével gondolkodni. Sokszor fel sem merül, hogy ügynökséghez forduljanak, pedig a mai online marketing rendszerek csalókák: nagyon könnyű hozzájuk férni, hatékonyan használni őket viszont már annál nehezebb. Ahhoz egy magasabb belépési szintre, több tapasztalatra van szükség. Ügynökségként mi ebben vagyunk erősek. Sokszor azonban az sem evidens, mikor kell kiszervezni a marketinget. Komolyabb tapasztalati tudást igénylő PPC kampányokat például érdemes, mert ott nem feltétlenül jó, ha a titkárnőt elküldjük egy AdWords tanfolyamra és aztán feleslegesen költjük a pénzt. Sok, főleg a mikro-kkv szegmensben dolgozó cég nem követi figyelemmel költéseit, az eredménnyel sincsenek tisztában. Pedig az online marketingben a mérhetőség nagyon komoly fegyvertény, hiszen azonnal visszacsatolást ad. Számomra éppen ez a szakma szépsége, emiatt szerettem bele.

Részben ezzel van összefüggésben az is, amikor ugyanitt úgy fogalmazott: a marketing „mostohagyerek”?

Igen, noha a mostohagyerek kifejezést talán nem jól használtam abban a kontextusban. A marketing kiszervezése pénzbe kerül, egy mikrovállalkozásnak pedig néhány forint is sokat jelent. Magas fokú bizalomra van szükség ahhoz, hogy úgy érezze, érdemes költenie egy szakemberre vagy ügynökségre. Ezért nagyon fontos, hogy már az elején jól mérjük fel, biztosan tudunk-e együtt dolgozni, eredményeket hozni, hiszen ha nem, azzal az egész szakma kérdőjeleződik meg az ügyfél szemében.

A bizalom kérdésköre tehát mindent átsző, például azt is, egy vezető mennyire hisz a csapata képességeiben. Ön tudja delegálni a feladatokat?

Nagyon jó kollégáim vannak, mindenki önálló szakember a maga területén, így ez szépen működik. Az ügyvezetés, a sales és az üzletfejlesztés, a stratégiai tervezés átfogó része persze az én feladatom, de ettől eltekintve csapatként dolgozunk együtt: rendszeresen ötletelünk, és együtt megvalósítjuk az elképzeléseinket.

Úgy tűnik, nagyon oldott a légkör és nagy hangsúlyt fektet a törődésre – ez már az irodába belépve és a közösségi média oldalukon közvetített képek, közös születésnapok alapján is feltűnt. Ez mindig így van?

Igyekszünk jó hangulatot teremteni, ez számomra nagyon fontos. Szeretem tudni, ki miként látja a saját jövőjét, mit tekint erősségének, miben szeretne fejlődni. Bizonyos fokú keretet nyilván ad a cég, de azon belül szabad a mozgástér. Hiszem, ha valaki azzal foglalkozhat, amit szeret, ami jó érzéssel tölti el, s emellett stenk is van benne, az már rossz nem lehet. Az a fontos, hogy ennek aztán meg tudjuk teremteni a körülményeit. Mindig win-win szituációra törekszem házon belül is, azaz olyan célokat és körülményeket teremteni, amelyekben mindenki a legjobban érezheti magát és tudása maximumát tudja nyújtani. Persze nálunk a tanulás gyakorlatilag munkaköri kötelesség.

Mindemellett mennyire kemény a munka?

Emberek vagyunk, ez határoz meg bennünket: számunkra fontos a jóérzés, a szeretet. Jó szándékkal működünk, de nagyon szigorú szakmai elvek és elvárások mentén. A mi munkánkban egyszerre van jelen a kreativitás, a problémamegoldás és a kőkemény, precíz, tudatos menedzseri hozzáállás. Meg kell felelni bizonyos követelményeknek, amelyeket időnként szeretünk is emelni, hiszen ez a fejlődés záloga. Ugyanakkor fontos, hogy ebben is meglegyen az egyensúly.

Ön le tudja tenni a munkát?

Online vagyunk, jelen vagyunk. Ezt letenni nehéz, nem megy tökéletesen. Igyekszem, de nem mindig egyszerű kontroll alatt tartani. Mindig jár az agyam, folyamatosan gondolkodom. A legváratlanabb helyzetekben jönnek elő a legjobb ötleteim egy kampányhoz, termékhez vagy márkához kapcsolódóan. Minden inspirál és mindenről eszembe jut valami. Ilyen formán sohasem pihenek igazán, ugyanakkor ez a lényem része. Így működöm. Emellett a fejlődést is szem előtt kell tartani. Most épp nagyon sok újdonság van az életünkben: terméket fejlesztünk, pályázati támogatással egy prototípus rendszert hozunk létre, weboldal és webáruház tekintetében is új rendszereket dolgoztunk ki, egy startup céggel közösen fejlesztünk. Ezen felül időnként engem is megtalálnak különböző projektekkel. Szerencsére a két gyermekem a földön tart, mert megkövetelik, hogy rájuk figyeljek. Így gyakorlatilag már én is csak munkaidőben dolgozom. Nem mondom, hogy néha nem agyalok éjszaka is – a laptopot viszont csak akkor kapom elő, ha fel akarok jegyezni egy jó ötletet.

A családján és a zenén kívül mivel tud kikapcsolni?

Számomra remek kikapcsolódást jelent az oktatás is a Marketing Klubban: imádom átadni a tudásom másoknak. Emellett tagja vagyok a Balatonfüred-Veszprém Rotary Clubnak és nagy szerelmem a tehetséggondozás is. A két zenekar – a Queen’s Land, amivel saját dalokat készítünk és a várpalotai party zenekarunk, a FunThomas – mellett írok zenéket is, illetve tervben van, hogy novellákba, talán egyszer regénybe is belekezdek.

Csak ennyi tevékenységet űz?

Korábban kézilabdáztam és versenytáncoltam is, egyetemista koromban tagja voltam a Petőfi Színház tánckarának, de mára ezek elmaradtak. Azt hiszem, elég is az, amivel most foglalkozom. Így is rengeteg ötletem van még, amiket szeretnék megvalósítani a BEMIND-dal például a szolgáltatási portfólió bővítését, a termékfejlesztést vagy a médiafogyasztási szokásokat illetően.

A jövőjét illetően milyen távlati terveket fogalmazott meg?

Ami a szakmai életutamat illeti, szeretnék kevesebb ügyféllel, de nagyobb mélységben foglalkozni. Nagyon szeretek olyan projekteken dolgozni, melyeknek az indulásától jelen vagyunk. Emellett szeretnék egy olyan szoftverterméket fejleszteni, ami nemzetközi szinten is megállja a helyét, és ami időt és költséget takaríthatna meg a marketing szakembereknek és a cégeknek, valamint segítene a döntésekben, adatelemzésekben és levenné a terhet a vállukról. Személyes életutamat illetően pedig szeretném tovább fejleszteni a csapatot, minél többet zenélni, alkotni, és idővel – tanítás vagy coaching révén – ténylegesen is foglalkozni emberekkel. Elsősorban pedig olyan példát szeretnék mutatni a gyermekeimnek, amihez később talán ők is viszonyulhatnak.

Marketing, zene, tehetséggondozás, értékteremtés, jószolgálat. Végül is mi mozgatja az életben?

Mindez, de leginkább az emberek. Tudatosan akarok élni, gondolkodni, felismerve, hogy a korlátaink azért vannak, hogy megpróbáljuk őket ledönteni. Nagyon hiszek az emberi kollektívában: ha nem lennének a félelmeink, csodálatos helyen élhetnénk. Az érték alapú élményekkel is tulajdonképpen ez a végcélom: olyat adni, ami valami pozitívat indíthat el az emberekben.

BEMIND Online marketing ügynökség

Alapítva: 2010
Foglalkoztatottak létszáma: 14 fő
Büszkeségek: Balaton Fesztivál kampány, Bakony Expo, EKF 2023, BalaBit Zrt. grafika, Lindt online marketing, Metropolitan Egyetem webfejlesztés, Balaton TV média, CooperVision online márkafelügyelet, Kürt Zrt. – Adatmentés weboldal és online kampány, Bakker Holland e-kereskedelmi támogatás és online marketing, Itt élned, halnod kell kulturális projekt online megvalósítása

Bertalan Melinda ǀ Fotó: Kovács Bálint