A gentlemanek drágaköve
Azt mondják, a Jaguar nem a hétvégi suhancok hobbiautója. A komoly, igényes emberek ékszere, azoké a konzervatív felhasználóké, akik tudják mit akarnak, és mit képviselnek. A vállalat elődje egykor az olcsóságra törekedett, később azonban átnyergeltek a sportautók és a luxuslimuzinok piacára, 2018 tavaszára pedig eljutottak odáig, hogy a Tesla babérjaira törjenek.

A mai napig kevés olyan jármű után fordulnak meg az utcán, mint a Jaguar. Megjelenése néha még az egyen mintára készülő német és olasz autócsodák között is vonzza a tekintetet. A márka neve mára eggyé vált a stílussal, az igényességgel és a minőséggel. Utóbbi azonban nem volt mindig igaz a márkára, hisz az 1930-as években kifejezetten az olcsóságra törekedtek.

Olcsó, de elegáns

A Jaguar elődjét egy bizonyos ír úriember, Sir William Lyons alapította 1922-ben. Az akkor 21 éves srác a műszaki iskolát és a motorkerékpár-kereskedésben való inaskodást hagyta ott, hogy szomszédjával, a lerobbant katonai motorkerékpárokra oldalkocsikat készítő, Walmsley-vel megalapítsa a Swallow Sidecar Company-t.Először csupán karosszériákat építettek különböző márkáknak, ám ahogy fejlődtek, üzemüket a brit autógyártás fellegvárába költöztetve, 1931-ben megalkották első saját autójukat, az S.S.I.-t. Autógyártásuk ekkor az „olcsó, de elegáns” recept szerint zajlott.

Az évszám 1934 volt, amikor a nevet S.S. Cars Ltd. névre változtatták, hogy a Bentley-khez hasonló kinézetű és teljesítményű, ám jóval olcsóbb luxus-limuzinokat gyártsanak. A Jaguar szó és az elrugaszkodó nagymacskát formáló orrdísz egy 2,5 literes Sedanon 1935-ben jelent meg először, típusnévként. Ez volt az S.S. Jaguar Saloon, amit egy exkluzív rendezvény keretében mutattak be a londoni Mayfair Hotelben.

A háború a vállalatot is elérte, így a brit ipar többi szereplőjéhez hasonlóan az S.S.-t is haditermelésre állították át, 1940-től autók helyett katonai utánfutókat és repülőgép-szárnyakat gyártottak, illetve bombázókat javítottak.

A nagymacska színre lép

A háború után nem meglepő módon az S.S. nevet 1945-ben megváltoztatták, hogy a még 1937-ben előrelátóan levédetett Jaguar nevet használják az újrainduló gyár autóin.„Az új név tükrözi a kecses eleganciát, a figyelemre méltó erőt, sebességet és ügyességet, amit a nagymacska képvisel” – mondták.

Kecses, tágas, gyors

„Grace, Space and Pace”– azaz kecses, tágas gyors. 1950-ben született meg a Jaguar eme szlogenje, amikor piacra dobták a teljesen új konstrukciójú Mark VII-t. Ezzel a modellel kezdődött a Jaguar sikertörténete, hiszen ez volt az első autó, amellyel már nemcsak Európában, hanem a tengerentúlon is nagy népszerűségre tettek szert. A Mark VII-t számos hasonló, de nagyobb modell követte (Mark VIII; Mark IX; Mark X; 420G), a márka négyajtósainak vonalát leginkább mégis az 1968-tól 1997-ig három egymást követő szériaként gyártott XJ6 (1972-től 12 hengeresként XJ12 is) határozta meg. Lyonst már a korai modellek is talán a legelismertebb angol autógyárossá emelték, ezért a királynő 1956-ban lovaggá ütötte. Sir William Lyons állítólag még rajzolni sem tudott, mégis gyurma-modellekkel maga tervezte autói formáját.

Beolvadás

Lyons irányítása alatt a cég számos gyárat vásárolt fel, többek között 1960-ban a Daimlert is. (Egy évvel később mutatták be egyébként a máig a világ egyik legszebb autójának tartott E-Type-ot Genfben.) 1966-ban Lyons lemondott a vezérigazgatói székről, és a cég beolvadt az állami tulajdonú, több tradicionális márkát magába foglaló BMC-be, részesévé válva a brit autógyártás összeomlásának és szomorú történetének. A céget 1989-ben vásárolta meg a Ford Motor Company. 2008-ban ismét tulajdonosváltás következett be a cég életében: az indiai Tata Motors Ltd. lett a Jaguar név birtokosa.

A Tesla babérjaira törve

Mint látszik – és ami a tulajdonosokat illeti –, a Jaguar élettörténete kicsit sem volt unalmas, ám ez egy percig sem jelentette azt, hogy megfeledkeztek volna a prémium minőségről. Sőt! Számos olyan modellt tettek le az asztalra, melyek egytől egyig ikonikus darabnak számítanak, és magán hordozzák a sportos és kifinomult gentleman életérzést. Gondoljunk csak a James Bond filmekben feltűnő S-typera, az XJ-re, az XKR-re, vagy az XK8-ra.

Az utóbbi években azonban a Jaguart is elérte a változás szele. Ahogy egyre jobban divatba jöttek a SUV-ok és kisterepjárók, kénytelenek voltak haladni a korral. Az E-Pace és F-Pace megalkotása után valami még izgalmasabb dologra készülnek 2018-ban: a hírek szerint idén tavasszal mutatják be az I-Pace névre keresztelt tisztán elektromos hajtású sorozatgyártásra készülő crossover Jaguart, mely a várakozások szerint komoly vetélytársa lesz Elon Musk csodaautójának. A koncepcióváltozat 400 lóerőre és 700 Nm nyomatékra volt képes, amivel 4 másodperc alatt gyorsult százra, egy feltöltéssel pedig 500 kilométert tudott megtenni. Ígéretes!

Forrás: autonavigator.hu, formula.hu

Gesztesi Ákos|Fotó: stock