Dinamizmus és sokszínűség
Egy jó újsághoz megfelelő gazdasági, szakmai alapokra, közös gondolkodásra, bizonyos fokú szabadságra, nyitottságra és folyamatos megújulásra van szükség – véli Pethő Imre, a Vehir főszerkesztője, aki szerint részben ebben áll a lap sikere is. A lapot mozgató változásokról és eredményekről beszélgettünk.

Egy új koncepciót hoztál magaddal, amikor 2010 októberében átvetted a szerkesztőséget.

A hírek mellett magazinosabb tartalmakra: portrékra, kulturális írásokra, egy-egy témát több oldalról bemutató cikksorozatokra helyeztük a hangsúlyt. Egy újságon belül többet valósítottunk meg, hiszen mindegyik más-más stílust, terjedelmet kívánt meg. Ettől színesebb, Egy jó újsághoz megfelelő gazdasági, szakmai alapokra, közös gondolkodásra, bizonyos fokú szabadságra, nyitottságra és folyamatos megújulásra van szükség – véli Pethő Imre, a Vehir főszerkesztője, aki szerint részben ebben áll a lap sikere is. A lapot mozgató változásokról és eredményekről beszélgettünk.

érdekesebb, vonzóbb lett a lapunk. Mára a Vehir már sokkal több egy újságnál, a sportot, a gazdasági témákat bemutató Ecoportot és a város kulturális arculatát felvázoló Veszprém Portrét (www.vportre.hu) magába foglaló lapcsalád lett. Ehhez a színes, széles spektrumú tartalomhoz társul a projektkommunikáció és a 21. század elvárásainak megfelelő marketing munka.

Szellemiségét, célközönségét tekintve hol helyezkedik el a lap?

Elkötelezett újság vagyunk, a jobboldali értékrend mellett felsorakozó médiának tartjuk magunkat. Ez nem baj, sőt, ez értékteremtő tényező. Az lenne baj, ha arctalanok, ötlettelenek lennénk. De a tartalom, amit kínálunk, az túlmutat a közéleti értékeken. A kulturális, társasági, életmóddal foglalkozó írásaink miatt sokan olvasnak minket. Sokakat főleg az izgalmas írások, a jól megválasztott témák, a cikkeinkben szereplő személyek vonzzák inkább. Ők alkotják a havi 150 000 látogató többségét.

A lap változása tehát az olvasókhoz is igazodik?

A tartalmat alapvetően a főszerkesztő karizmája és a tulajdonosi elvárás határozza meg. Nekünk egyszerre nézettségre és minőségre kell törekednünk. Még akkor is, ha világunk kezd leegyszerűsödni. Egyszerűsödik a nyelvezet, a témaválasztás nagyon sok médiumban. Ezzel szemben mi arra törekszünk, hogy szépen megfogalmazott írásaink legyenek és olyan témákat is felvállaljunk, amelyek nem egyértelműen népszerűek. Azt valljuk, bármiről lehet izgalmasan, új dolgokat bemutatva, mindenki számára érthetően írni.

Mennyire erős a szerkesztői szigor?

A net világában nem lehet merev módszerekkel irányítani. A főszerkesztő feladata, hogy egyben lássa a tulajdonos elvárásait, az újság marketing érdekeit és a saját elképzeléseit. Ebből egy sajátos arculatú újságot kell gyúrnia. Találni kell egy alapgondolatot, ami mellé az újságírók felcsatlakozhatnak, amihez hozzátehetik saját véleményüket, személyiségüket. Közös gondolkodásra és némi szabadságra van szükség. Attól lesz dinamikus, izgalmas egy lap, ha a kiszámíthatóság mellett mindig tud újat mutatni. A Vehir esetében például ott vannak a videók, a podcast, vagyis az internetes rádióadások. Mivel kis szerkesztőség vagyunk, fontos, hogy mindenki el tudja fogadni a másikat. Baráti a hangulat, és ez a belső kémia is mozgatja az újságot.

Összességében minek köszönhető a lap sikere?

A Vehir jelen pillanatban az internet terén Veszprémben piacvezető. Ez a nagyszerű eredmény köszönhető mindenkinek, aki az elmúlt évtizedben dolgozott a Vehirben. Hatalmas érdemei vannak az első három év főszerkesztőinek: Füssy Angéla a semmiből hozta létre az újságot, Zatkalik András életben tartotta, Gombás Gabriella szélesebb spektrumú újságírást próbálta meghonosítani. Tóth Gábor Szilárd ügyvezetői szerepvállalásának köszönhetően nyugodt szakmai munka folyik az újságnál. Stabil a gazdasági háttér, az újításokat felvállaló tulajdonosi magatartás nyitott kaput az utóbbi idők szakmai elképzeléseinek. Nem feledkezhetünk el Kráml Dávidról sem: neki köszönhető a Vehir mai arculata, ami hatással volt a tartalomra is. De a sikerhez hozzájárult az internet világhódítása is. Mára már elképzelhetetlen nélküle az élet. A fiatalabb generációk nem is ismerik a nyomtatott lapokat, az okostelefonon keresztül látják a világot. Ez a változás, valamint a közösségi média, a Facebook megjelenése is hozzájárult a Vehir sikeréhez.

Te magad mit tartasz a legnagyobb eredménynek?

Egy újság igazi értéke a szerkesztőség. Az ő energiájuk adja a lendületet a fejlődéshez, a mindennapi megújuláshoz. A mostani a legerősebb csapat, akikkel valaha is dolgoztam. Rendkívüli módon inspiráljuk egymást, megbízunk a másikban, tudunk közösen gondolkodni. Közel azonos újságírói tudással rendelkező, de más és más irányultságú a szerkesztőség. Óriási életerő, dinamika, lendület, kíváncsiság jellemezz minket!

Pethő Imre

Tanulmányok
ELTE TFK történelem-földrajz szak
ELTE BTK történelem szak
Nyugat-magyarországi Egyetem mentor tanár

Munkahelyek
2001-2003 Pannon Várszínház PR menedzser
2003-2005 Veszprémi Petőfi Színház kommunikációs vezető
2005-2007 Veszprémi Petőfi Színház sajtóreferens

2000-2002 Maraton Lapcsoport, Veszprémi 7 Nap, Várpalotai Újság újságíró
2001-2002 Észak-dunántúli Súgó főszerkesztő
2002-2008 www.index.veszprem.hu főszerkesztő
2007 Pannon Presztízs főszerkesztő
2008 Veszprém Presszó főszerkesztő
2008-2009 www.vpress.hu projectvezető
2009-2010 www.civilhangar.hu projectvezető
2010- Vehir, www.vehir.hu főszerkesztője
2011- Veszprém Portré, www.vportre.hu főszerkesztő
​2015- Ecoport, www.ecoportmagazin.hu főszerkesztő

Merre mutat a jövő? Mik a kitörési lehetőségek?

Nyitottnak kell lennünk. Minden újat ki kell próbálnunk, aztán az olvasóink eldöntik, szeretik-e az új ötleteinket vagy sem. A spontán gondolkodás mellett tudatosak vagyunk. Közép és hosszú távú terveket készítünk, melyeket az élet mindig módosít. Állandóan figyeljük az olvasóink visszajelzését, a netvilág változásait.

A Vehir esetében a piacvezető helyzetünket akarjuk megőrizni, erősíteni. Nagyobb teret kívánunk szentelni a mozgóképes anyagoknak és a podcast műsoroknak. Az Ecoport kapcsán egy többlépcsős fejlesztést dolgoztunk ki. Majd eldől mennyit és hogyan tudunk ezekből megvalósítani. A kultúra, életmód terén pedig új oldalakat kívánunk elindítani ebben az esztendőben.

Ezeket szerették legjobban az olvasók – TOP 5 legnézettebb cikkünk
1. Tíz tuti kirándulóhely a Bakony és Balaton térségben: 106747 látogató
2. Cseppfertőzéssel terjed a kiütéseket okozó vírus: 65308 látogató
3. Megnyílt a veszprémi dinópark: 64080 látogató
4. A csend ártalmasabb, mint a drog: 60973 látogató
5. Hogyan NE segítsünk… / – keressük meg a hír terjesztőjét! –: 44013 látogató

Idővonalzó

  • 2008. április – Indulás: Bakony-Balaton Média Kft. ügyvezető: Salga Balázs; vehir.hu főszerkesztő: Füssy Angéla
  • 2008. június 19. – 1000. cikk
  • 2008. december – Könyvmegjelenés: Darcsi István-Donát Tamás: Mocsai titkai
  • 2009. január 1. – Főszerkesztő: Zatkalik András
  • 2009. szeptember 1. –Főszerkesztő: Gombás Gabriella
  • 2009. október 30. – 5000. cikk
  • 2010. október 1. – Főszerkesztő: Pethő Imre
  • 2011. február 6. – 10000. cikk
  • 2012. február 1. – Ügyvezető: Tóth Gábor
  • 2013. január 10. – 20000. cikk
  • 2013. április 7. – Videós rovat indul
  • 2014. február 22.– vehirsport.hu aloldal
  • 2014. november – Könyvmegjelenés: Zatkalik Dávid: Első számú második
  • 2015. június 15. – 30000 anyag
  • 2015. június 19. – Új kiadvány: Ecoport magazin www.ecoportmagazin.hu
  • 2016. július 19. – Podcast rovat indul
  • 2018. február 26. – 40000 anyag
  • 2018. április – 10 évesek lettünk

Szerkesztőség:

Főszerkesztő: Pethő Imre
Felelős szerkesztő: Schöngrundtner Tamás

Újságírók: Gesztesi Ákos, Bertalan Melinda, Tokos Bianka, Riskó Annamária, Zatkalik Dániel, Zatkalik Dávid

Fotósok: Domján Attila, Kovács Bálint, Szalai Csaba, Tál Dominik

Bertalan Melinda | Kovács Bálint