Blogger, vlogger – influencer, avagy a népszerűség elad(hat)ó

Manapság egyre többet találkozni a kifejezéssel: influencer. Ez a szó azoknak a véleményvezéreknek az elnevezése, akiknek közösségi média felületeken tömegek a követői. Ha ezt egy kicsit továbbgondoljuk, felismerhetjük, hogy ezek a tömegek bizony komoly lehetőséget jelenthetnek bizonyos termékek, szolgáltatások értékesítésére. No és „itt ugrik a majom a vízbe”… Mert amennyire egyszerűnek tűnik, éppen annyira átgondolandó a dolog.

Az influencerek általában bloggerek vagy vloggerek, esetleg celebek vagy sportolók, vagy akár színészek is lehetnek. Sőt, vannak úgynevezett „pet influencerek”, akik cuki vagy éppen vicces házi kedvencek – a gazdijuk által létrehozott profillal. A lényeg, hogy népszerűek legyenek. Nagyon népszerűek. Hiszen minél nagyobb a rajongói táboruk, annál több lehetséges vásárlót érhetünk el rajtuk keresztül – gondolnánk elsőre. De…

A látszat ellenére nem biztos, hogy azzal járunk a legjobban, ha a legnépszerűbb influencert választjuk. Sokkal fontosabb szempont, hogy a kiszemeltünk mennyire „hiteles” a célcsoportunk szempontjából. Azaz a stílusa, az általa nyújtott tartalom minősége, tehát a személyisége mennyire felel meg a saját márkánkról szóló elképzelésünknek. Hiszen minél inkább azt érezzük, hogy termékünket, szolgáltatásunkat éppen neki találták ki – és ezt ő is így gondolja, illetve kommunikálja követőinek – annál közelebb tudunk jutni rajta keresztül a célcsoportunkhoz.

A virtuális térben bárkiből bárki lehet. Úgy és azt kommunikálhat magáról, amit és amikor szeretne. Ma már nem kell semmilyen szakirányú végzettség, tudás, tapasztalat ahhoz, hogy meghatározó személyiség legyen valaki. Csak egy kis szerencse, némi elszántság magabiztossággal fűszerezve és jó szimat ahhoz, hogy mire vevők az emberek. Ez az oka annak, hogy nagyon meg kell néznünk, kit szeretnénk „meggyőzni” magunknak.

Egy igazán alaposan megválasztott influencer segíthet az üzleti tervek megvalósításában. De itt is – mint minden biztos alapokon nyugvó döntésnél – fontos a megfontoltság és a minőség fókuszban tartása. Nem mindegy, „kihez” adjuk a nevünket, azaz a márkánkat. Hiszen tudnunk kell, hogy amennyiben influencerhez kötjük termékünket vagy szolgáltatásunkat, tulajdonképpen „megszemélyesítjük” azt, így téve egyenlőségjelet közéjük.

Az influencer marketing divatos eleme a virtuális térnek, de mindenképpen érdemes alaposan végiggondolni, hogy mi mit nyerhetünk, vagy éppen veszíthetünk rajta, ha alkalmazzuk.

Czoma-Szegedi Nóra | Fotó: Shutterstock