Jól kereskedni csak emberi közreműködéssel lehet
Fazekas Zsolt, az Euronics Műszaki Áruházláncot működtető Vöröskő Kft. ügyvezetője szerint a kereskedelem legfontosabb alapegysége a jól képzett értékesítő. 29 éve e szemlélet mentén dolgoznak és bővülnek folyamatosan – legutóbb épp székhelyükön, Veszprémben nyitottak új üzletet. Erről, megváltozott gazdasági környezetről és társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.

Mi 29 évi sikerük titka?

A csapatmunka. Remek csapatunk van a menedzsmenttől kezdve a boltvezetőkön át az értékesítőkig. Az elmúlt két évben az új kihívásokra reagálva a régi tagok mellett új, multi környezetből érkezett személyekkel erősítettük meg a menedzsmentet, akik szemléletükkel kiválóan kiegészítik a mi családias, organikus fejlődési alapon nyugvó tudásunkat.

2018-ban úgy határoztak, megerősítik hazai pozíciójukat és növelik regionális szerepüket a nemzetközi Euronics hálózaton belül. Mik ennek a lépései?

Célunk, hogy minden 30 kilométeren belül legyen üzletünk – ehhez már csak két kis térség hiányzik, de mindkettőben megnyitunk még az idén. Emellett Pátyon a NIPÜF Zrt.-vel közösen felépítettük raktárunkat, ami minden logisztikai igényünket kiszolgálja, valamint elindítottuk házhoz szállítási és gép beüzemelési programunkat, illetve az online megjelenésben is versenyképesen ott vagyunk: a tavalyi évhez képest háromszorosára nőtt jelenlétünk, de szeretnénk ezt még intenzívebbé tenni. A jövőben pedig még inkább összehangoljuk online és offline megjelenésünket: szeretnénk, ha a vásárlók szabadon dönthetnék el, hogy hagyományos módon lépnek velünk kapcsolatba, vagy online, hogy házhoz szállítást kérnek vagy bejönnek a termékért az üzletbe. A rendszer megalkotásához egy Euronics2020 programot is létrehoztunk: 2020 közepén vezetjük majd be azt a számítástechnikai rendszert, amire építve teljesen új motivációjú értékesítési struktúrát alakíthatunk ki, és amivel az online és az offline teljes egészében eggyé válik.

Ebbe a törekvésbe illeszkedik a veszprémi áruház saját ingatlanba költöztetése is?

Így van. Egy bérlemény nagyon drága és sok megkötéssel jár: messze lehet parkolni, parkolódíjat kell fizetni, a rakodás csak bizonyos időben megengedett és a nyitvatartás is megszabott. Egy saját ingatlanban töredék az üzemeltetési költség, és amit megspórolunk, azt árkedvezményben oda tudjuk adni a vásárlóknak. Egy megyeszékhelyen pedig úgy gondoljuk, szükség van egy közel 1000 m² alapterületű boltra, hogy be tudjuk mutatni azokat a termékeket, amelyek a 2010-20-as években kikerülhetetlenek. E mentén nyitottunk meg Veszprém mellett Miskolcon, Zalaegerszegen és Pécsett is, az önkormányzattal és a helyi szervekkel pedig szerencsére zseniálisan tudtunk együttműködni, így nem kellett hosszasan vesztegelnünk a bürokráciával, hanem a fejlesztés kereskedelmi oldalára koncentrálhattunk.

A vásárlók oldaláról első benyomásra azért egy pici hátrányt jelenthet, hogy kikerült az üzlet a városközpontból. Mivel tudják ezt ellensúlyozni az említett árkedvezményen túl?

A belvárosok kereskedelmi súlya mindenhol csökken, ezért mi arra törekszünk mindenhol, hogy kereskedelmi gócpontokon hozzuk létre az üzleteket. A veszprémi a város legnagyobb kereskedelmi gócpontjának közepén kapott helyet. Kényelmesen és ingyenesen lehet itt parkolni, a helyi járat végállomás is csak pár percre van, megfelelő a nyitvatartás, nagyobb az alapterület, jobb a megvilágítás, az elrendezés. A borhűtőktől kezdve a VR szemüvegeken, drónon, fényképezőn, telefonon, távcsövön át a segwayekig számos új termékünk akad, amelyek kényelmesen megtekinthetők és akár ki is próbálhatók.

A termékpalettán szereplő új termékekkel a megváltozott gazdasági környezetre felelnek?

Igen. Mi is érezzük a gazdaság, a vásárlók növekvő erejét, ahogy azt is, hogy nagyon nyitottak az újdonságokra, nekünk kereskedőknek pedig ki kell szolgálnunk az igényeiket.

25 fővel kezdte meg működését az üzlet, ami a munkaerőpiac nehézségeit tekintve jó számnak számít. Önök mennyire érzékelik a munkaerőhiányt?

Tény, hogy a foglalkoztatottság magas aránya a munkavállalóknak és a gazdaságnak is jó, nekünk munkaadóknak viszont kihívást jelent. Persze azért vagyunk vállalkozók, hogy ezekre választ adjunk. Nemrég jelentettünk be egy 280 millió forintos béremelési csomagot, így veszprémi üzletünkben egy értékesítő akár bruttó 280 ezer forintot is kereshet. Ráadásul ez az összeg további 20%-kal növekedhet, ha jól termel. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kezdetben tíz napig fix bérért dolgozik az értékesítő a boltban, majd a központunkban egy ötnapos képzésen vesz részt orientációjának megfelelően, ezt követően a boltban mentorok mellett tanul, a 3. hónaptól kezdve pedig saját elszámolás rendszer alapján kapja a fizetését.

Gondolom mindemellett nem kevés a munka. Milyen pluszt tudnak még nyújtani cserébe?

Valóban nagyon sok a munka nálunk, de a mi zászlónk az, hogy emberek közreműködésével, az értékesítőkre építve végezzük a kereskedelmi feladatokat, ne automatizált rendszerek alapján. Ezzel egyedülállóak vagyunk a szakmában, és bár ez nem egyszerű, mert a humán faktor sok kockázattal jár, közel 30 éve vállaljuk ezt a keresztet. Ehhez viszont folyamatosan új emberekre van szükségünk – jelenleg is több mint 100 pozíciónk van nyitva. Várunk minden fiatalt – és mi fiatal alatt nem csak a koruk szerint fiatalokat értjük, hanem mindenkit, aki szereti a változást. Milyen pluszt adunk cserébe? Új boltjaink a munkavállalók részéről is sokkal kényelmesebbek és korszerűbbek, és igyekszünk a munkarendben rugalmasak lenni. Emellett létezik egy Talent karrierprogramunk, ahol lehetőséget biztosítunk a feljebb lépésre, és nagy hangsúlyt fektetünk a csapatépítésre is.

Emellett köztudottan figyelmet fordítanak a társadalmi felelősségvállalásra is. Miben nyilvánul ez meg?

Régóta támogatjuk a veszprémi kézilabda csapatot, illetve azt szoktuk mondani, mi nem a csapatot támogatjuk, hanem azt a rajongói bázist, melynek öröme a csapat sikere. Jótündér alapítványunkon keresztül minden évben több millió forint értékű terméket osztunk ki a rászoruló, hátrányos helyzetű családok között, s reméljük, sokáig támogatni tudjuk a veszprémi Fuss az iskoládért futóversenyt, melynek idén mi voltunk a legerősebb szponzora. Emellett több városban segítjük a kézilabdásokat, a helyi közösségeket.

Bár a CSR ma már szinte elvárt, mindenkit más-más motivál. Önnek miért fontos?

Úgy vélem, ha vállalkozóként lehetőségem van abban az országban dolgozni, termelni és gazdagodni, ahova állampolgárként tartozom, teljesen egyértelmű, hogy vissza is adok ide valamit. A veszprémi vállalkozóknál ez szerintem nagyrészt működik, a kérdés az, hogyan lehetne a multinacionális cégeket is rábírni, hogy visszajuttassanak a helyi közösségnek.

Említette, hogy a kézilabda hangsúlyos szerepet tölt be az életében. Amit ott lát, az üzleti életben is kamatoztatja?

Határozottan. A kereskedelem kiélezett világában ugyanolyan csúcsteljesítményre van szükség, mint a BL-ben. Aki úgy gondolja, a következő mérkőzés kevésbé kemény, komolyan meglepődhet. Mi is így vagyunk: ha egy hetet nem veszünk elég komolyan, biztosan megégetjük magunkat. A világ csak a csúcsteljesítményt ismeri el, és csak ez biztosítja, hogy hosszú távon sikeres maradj.

Egy ideje blogot is vezet, ahol betekintést ad a kulisszákba. Ez csupán hobbi vagy stratégiai kérdés?

Abszolút hobbi. Pályám kezdetén rengeteget kaptam senior üzletemberektől – most talán én is tudok segíteni egy-egy nézőpont megmutatásával.

Rövid és hosszú távon milyen célokat tűzött még ki?

Szeretnénk témakörökben, árucsoportokban, márkákban és szolgáltatásokban is bővülni – különösen a biztosítások (vagyon, utazás, lakás) terén megjelenni, valamint az online piaci részesedésünkben is elérni az offline szintjét. Hosszú távon pedig a cél a generációváltás. Nemrég hallottam egy konferencián, hogy nyugaton, ahol 2-300 éve zajlik a generációváltás, a cégek 30%-a éli túl a váltást, míg nálunk, ahol csak most érkeztünk el erre a pontra, a 20%-uk sem. Szeretném, hogy amit 30 év alatt felépítettem, és amin még kb. 20 évet fogok dolgozni, ne menjen kárba. A fiam most végzett mester képzésben, szeptemberben áll be hozzánk, így a legnagyobb kihívás az lesz, hogyan tudjuk beintegrálni őt, hogy az minden szinten zökkenőmentes legyen. (X)

Bertalan Melinda | Fotó: Domján Attila