Légy vezető ebben is!
Azt már a 70-es években is tudtuk, hogy vannak olyan szakmák, munkakörök, amelyek ártalmasak az egészségre, vagy olyan testi károsodást okozhatnak, amik akár maradandóan rossz irányba befolyásolhatják életminőségünket. Sokkal később derült ki azonban és talán a mai napig sem kapott akkora publicitást az ülőmunka ártalmai.

Kik a legveszélyeztetettebbek?

A fiatal, iskolás korosztály. De van még egy réteg, akik szintén komolyan érintve vannak: a szellemi munkát végzők, a közép- és felsővezetők, az üzletemberek. Azokra gondolok, akik a lehető legtöbb időt töltik az irodájukban, esetleg utazással, autóban vagy repülőn – bárhol, a lényeg, hogy ülve dolgoznak. Ezeknél a munkáknál, tisztségeknél gyakran nincs idő edzeni, magunkra, az egészségünkre. Bár egyszer-kétszer el tudunk menni edzeni, ami nagyon jó, de a gerincünk, a derekunk, a hátunk sokkal több törődést igényelne ennyi egyoldalú terhelés után.

Érdemes lenne tehát beletenni a napi rutinba egy-két olyan gyakorlatot, amit könnyedén el lehet végezni akár az irodában is, és ami nem utolsó sorban nagy segítségünkre lehet abban, hogy megőrizzük ruganyosságunkat, fájdalommentességünket.

Pozitív hatások:

  • Jobban teljesíthetünk a munkahelyen és a magánéletben is.
  • A mozgás nem csak testileg, lelkileg is hat.
  • Elnyomja az álmosságot, színt visz a mindennapjainkba, felfrissít és jót tesz a szív- és érrendszernek.
  • A kis “tornákkal” komoly kalória leadást is produkálunk, ami szintén nem mindegy az egészségünk szempontjából.

Ezeknél a gyakorlatoknál nem az a cél, hogy leteszteljük az izzadásgátló dezodorunk hatását a hónunk alatt az Armani ingben, hanem az, hogy egy kicsit megdolgoztassuk a gerincmerevítő és vázizmot tartó izmokat.

Egy kis irodai training:

  • 15-20 vállkörzés (elbow circles)
  • 15-20 púposítás-homorítás (cat pose-cow pose)
  • 12-25 guggolás (airsquat)
  • 12-20 fekvőtámasz asztalra támaszkodva (push up)
  • 10-15 hyperextensio

Ez egy kis átmozgató edzés, ami természetesen nem helyettesíti a rendszeres sportot, de ha erre nincs időnk, akkor akár napi többször is abszolválható. Nagyon fontos lenne megértenünk, hogy csak mi tudunk tenni a negatív hatások ellen. Ezt csak magunkért tesszük, és istenigazából lehet rajtunk bármilyen szép öltöny, ülhetünk bármilyen komoly és sikeres cég vezetői székében, ha fáj az ülés, a mozgás, nem leszünk boldogok.

Németh Richárd, funkcionális tréner