SEAT Arona: a mai autó valahol itt kezdődik
A crossoverek nem hiába népszerűek manapság. Valaki szerint ez a tökéletes kategória, hisz napi használatra nem is kell ennél több. Az új SEAT Arona sokoldalúsággal és vagányabb külsővel simán hozza a jóval drágább Volkswagenek szintjét.

A kisautókkal azonos platformra épülő crossover kategória ma a legnagyobb népszerűségnek örvendő piaci szegmens. 2010 óta világszerte meghétszereződött az eladási mennyiség, és a várakozások szerint a jövőben ez még tovább növekszik majd. Ebbe a kategóriába ma már szinte minden gyár beszállt, és ha hinni lehet a feltételezéseknek, néhány éven belül ez a méret lesz „Az autó”.

Az Ecoport magazin szerkesztőségébe ezúttal a veszprémi Ring-Autó Kft. jóvoltából gurult be a Volkswagen konszern izgalmas crossovere, a SEAT Arona Xcellence.

Az Arona a többi SEAT-hoz hasonlóan egy spanyol városról kapta a nevét, kinézete pedig első ránézésre izgalmas, fiatalos, harsány és vagány. Kellően szögletes, máshol mégis lágy, egyesek szerint emiatt leginkább unisex. A duplafényezésű és eltérő színezésű tetővel az összhatás tovább vadítható.

A spanyolok – mint ahogy mindenki – egyik alapmodelljüket emelték meg és tették tágassá. Az új SEAT Arona esetében az Ibiza alapjaira építettek egy 10 cm-rel magasabb, és 8 cm-rel hosszabb autót. Ez pont elég ahhoz, hogy a napi használat során kényelmesen szálljunk ki-be és pakoljunk a 400 literes csomagtartóba. Aki még nem vezetett SUV-ot vagy crossovert, esetleg ódzkodik tőle, elárulhatjuk, amellett, hogy a biztonságérzetünk is nagyobb, vezetés közben jól esik magasabbról letekinteni a forgalomra. Az Aronában négy felnőtt kényelmesen elfér, szűken talán öt is.

Ami a kialakítást illeti, abszolút prémium érzése van az embernek, látszik, hogy a SEAT ma már a Volkswagen szülötte. A beltér igényes, jó érzés hozzányúlni a műszerfalhoz, a változtatható színű hangulatvilágítás kifejezetten ötletes. A napi használathoz megfelelő mennyiségű rekesz áll rendelkezésre, amelyek puhán nyílnak és csendben záródnak. Talán különlegességnek számít, hogy a SEAT egy vezeték nélküli mobiltöltőt is bepakolt a műszerfalhoz az USB portok alá.

A 8 collos érintőképernyő pofonegyszerű, ízléses és áttekinthető. A tolatókamera kiváló képminőséggel rendelkezik, többször használtuk a parkolási asszisztenst, mely során gond nélkül állt be magától a legkisebb helyekre.

Vezetési élmény

A 1.0 TSI motorral felszerelt három hengeres, 115 lóerős, 6 sebességes benzines SEAT Aronát Veszprém belvárosában, a 8-as úton és a Balaton partján volt módunk kipróbálni. Meglepődve tapasztaltuk, hogy a motor csodákra képes: 200 Nm-es nyomatékkal 9,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, mindezt úgy, hogy 1500-as fordulatszámnál kifejezetten húz (ekkor tölt a turbó), 1700-nál pedig akár ki is forog a kerék. Szóval ha odalépünk, tud harapni az a 115 ló, mondhatni fürge. Ha betartjuk az egyébként ajánlott vezetési technikát, a fogyasztás 6 liter körül áll meg. Az autó egyébként jól hangszigetelt, és kiszámíthatóan, stabilan vette a kanyarokat a Felsőörs felé vezető utakon.

A SEAT Arona alapára 4 millió forintról indul, az általunk kipróbált szinte full-extrás Xcellence az extráknak köszönhetően jóval több ennél. Jár hozzá többek közt a kulcsnélküli rendszer, a parkolószenzor, a fáradtságérzékelő, a ködfény, a kanyarkövető világítás, a manuális klíma, a fűthető tükrök, de extraként kérhető holttérfigyelő, esőfigyelő szenzor és az adaptív tempomat is. Így az autó legalább 6 millió forintba kerül. Ez nem számít soknak, ha figyelembe vesszük, hogy egy szinte Volkswagen felszereltségű divatos autót kapunk gazdaságos turbómotorral, ötcsillagos biztonsággal és számos vezetéstámogató rendszerrel. A teszt végén úgy éreztük, ennél lejjebb nem adnánk, hisz ma valahol itt kezdődik egy autó.

Gesztesi Ákos | Fotó: Domján Attila