Tavaszi nagytakarítás mesterfokon
A böjtölés és a méregtelenítés nem új keletű, számos vallásban bevett szokás, sőt, a kínai orvoslásban egészségmegőrzés céljából is alkalmazzák. Ezek a kúrák az utóbbi években divatosabbá váltak, mint valaha, és arra hivatottak, hogy megtisztítsák szervezetünket a felhalmozódott káros anyagoktól.

Hogyan végzi szervezetünk a méregtelenítést?

A méregtelenítés egy összetett, több szervből álló rendszeren keresztül zajlik szervezetünkben nap mint nap: részt vesz benne a vese, a máj, az emésztőrendszerünk, a légzőszervünk, sőt még a bőrünk is. A folyamat eredményeként távoznak testünkből az endotoxinok, amelyek a bennünk lejátszódó különböző élettani folyamatok során keletkeznek és az exotoxinok, amelyek pedig a külvilágból kerülnek szervezetünkbe. Endotoxinok például a szervezetünkben képződő tejsav, karbamid és a bélben lévő mikrobákból származó toxikus anyagok. Exotoxinok a környezetünkből származó peszticidek, a légszennyezésből származó anyagok, a műanyagok ftalátjai, a kozmetikumok parabénjei, a higany, a dohányfüst mérgező anyagai.

A mérgek kiürítése vizeleten, székleten, izzadságon keresztül és légzéssel zajlik. Minden ember méregtelenítő készsége más és más: függ attól, hogy milyen egészségi állapotban vagyunk, hogyan étkezünk, mennyire vagyunk fittek, milyen környezetben élünk és milyen géneket örököltünk. Abban az esetben, amikor a szervezetünkbe kerülő toxinok mennyisége meghaladja a méregtelenítő képességünket, ezek az anyagok lerakódnak a lágy szövetekben, zsírsejtekben, csontokban, és ez természetesen negatívan befolyásolja egészségi állapotunkat.

A legnépszerűbb méregtelenítő diéták jellemzői:

  • Koplalás 1-3 napig
  • Rengeteg folyadékfogyasztás (víz, teák, turmixok, smoothiek)
  • Méregtelenítő táplálékkiegészítő vagy tea fogyasztása
  • Az allergének kerülése
  • Hashajtók szedése
  • Az alkohol, dohány, kávé, cukor kerülése
  • Testmozgás

A méregtelenítés előnyei:

  • Testsúly csökkenése a zsírszövetből
  • A feldolgozott élelmiszerek kerülése
  • Sok folyadékfogyasztás
  • A stressz csökkenése

A méregtelenítés hátrányai, mellékhatásai:

  • Rosszullét a szigorú kalóriamegvonás következtében
  • Hosszabb méregtelenítés következtében kialakuló tápanyag- és vitaminhiányok
  • A diétához használt táplálékkiegészítők, teák túladagolása
  • A leadott kilók nem eredményeznek tartós fogyást

Hogyan segíthetünk szervezetünknek?

Attól függetlenül, hogy szervezetünknek megvan a saját jól működő méregtelenítő rendszere és a mi segítségünk nélkül is elvégzi a dolgát, vannak módszerek, melyekkel támogathatjuk ezt a folyamatot.

8 lépés, amellyel tényleg segíthetünk szervezetünknek a méregtelenítésben:

  • Igyunk elegendő mennyiségű vizet
  • Együnk legalább 5 adag zöldséget, gyümölcsöt naponta
  • Fogyasszunk elegendő rostot, együnk magas rosttartalmú alapanyagokat változatosan
  • Együnk a következőkből rendszeresen: brokkoli, káposztafélék, karfiol, kelbimbó, bogyós gyümölcsök, articsóka, fokhagyma, hagyma, póréhagyma, zöld tea
  • Fogyasszunk teljes értékű fehérjéket, hogy a glutation enzimet szinten tartsuk szervezetünkben, mivel ennek nagy szerepe van a méregtelenítésben
  • Együnk pro- és prebiotikus ételeket
  • Tartsuk egészségesen bélrendszerünket

Csík Orsolya, dietetikus | Fotó: Pixabay