Vissza a hétköznapokba nyár után
Ősszel rövidülnek a nappalok, hamarabb sötétedik, megkezdődik az iskola, az óvoda, ezen kívül egy ösztönös folyamat is elindul bennünk: elkezdünk többet enni. Természetes étkezési ritmusunk van, ami az egész év folyamán változik, évszakokhoz kötve. Ilyenkor ősszel, a tél előtt megnövekszik az energia bevitelünk, kifejezetten több szénhidrátot fogyasztunk, megnőnek az adagjaink és általában többször eszünk. Ez teljesen természetes, hiszen ösztönösen készül a testünk a télre. Ebben az időszakban akár 200 kalória többletet is elfogyasztunk egy nap alatt.

Egészségtelen szénhidrátban gazdag táplálkozás jellemző erre az időszakra, pedig ősz folyamán elérhető alapanyagokból finom, tápláló ételeket készíthetünk, amelyek tele vannak vitaminokkal, rosttal, ásványi anyagokkal: legfőképpen béta karotin és C-vitamin gazdagok az ősszel beszerezhető zöldségek és gyümölcsök. Sokkal kevesebb már az ilyenkor kapható termény, mint nyáron, de azért válogathatunk ilyenkor is, például itt van a körte, az alma, amelyekből nagyon sok fajta van, és nagyon finomakat lehet főzni a sütőtökből, a káposztafélékből, a karfiolból, a brokkoliból, az ősz lején elérhető cukkiniből és főzőtökből, illetve az édesburgonyából. Az alma például csökkenti a daganatos- és a szív-érrendszeri megbetegedések kockázatát, tele van flavonoidokkal, mint a quercetin. A sütőtök és az édesburgonya béta-karotinban gazdag, aminek antioxidáns és gyulladásgátló hatása van.

Az őszi ködös, nyirkos idő beálltával jól esik néha leülni a tv elé egy finom étellel, nassolnivalóval, viszont ez bármennyire is jóleső érzés, általában mindig ahhoz vezet, hogy túlesszük magunkat. Amikor csak lehet, együnk az asztalnál közösen a családunkkal vagy barátainkkal, hiszen ilyenkor jobban tudunk figyelni testünk jelzéseire, hogy mikor elég az elfogyasztott étel, és nem utolsó sorban nagyon jó kis lelki felüdülés egy jó hangulatú asztalnál étkezni, ami ránk fér a borús napokon.

Annak ellenére se feledkezzünk meg a mozgásról, hogy a szabadban töltött idő ilyenkor lecsökken, számos sportolási lehetőség áll rendelkezésünkre ebben az időszakban is.

Ne felejtsük el, hogy az egészségünk az ősz és a tél folyamán nagyban függ attól, hogy hogyan bánunk a testünkkel. Táplálkozzunk egészségesen, mozogjunk, aludjunk eleget és minden nap fordítsunk időt a lelkünk egészségére is!

Csík Orsolya
dietetikus