Élelmiszerek, amelyek segíthetnek a téli betegségek leküzdésében
Közeledik a tél és vele együtt a beteges időszak. Legfontosabb a megelőzés, egy kis odafigyeléssel kisebb az esélye, hogy elkapjuk a téli betegségeket. Egyszerűen kivitelezhetjük ezt: segíthet a kiegyensúlyozott táplálkozás, a megfelelő mennyiségű alvás, testmozgás és az érzelmi stressz csökkentése.

A bogyós gyümölcsökben nagy mennyiségben találhatók antioxidáns hatású anyagok, így ha ezekből megpróbálunk naponta fogyasztani, ez segíthet a megelőzésben.

Egészséges emésztőrendszerrel nekiindulni a télnek nagy előnyt jelent, hiszen ez szerves része az immunrendszerünknek. Fogyasszunk változatosan és lehetőleg nyersen minél több feldolgozatlan élelmiszert, amelyek vízben nem oldódó rostban gazdagok, mint a zöldségek, gyümölcsök és a teljes gabonaipari termékek.
A B-vitaminokról kevés szó esik, pedig ezek is nagy szerepet játszanak a szervezetünk védelmében. A B5-vitamin (pantoténsav) például elengedhetetlen azon antitestek képződéséhez, amik kijelölik azokat a patogéneket, amelyeket aztán a szervezetünk megsemmisít és eltávolít. Nagyon jó forrása a gomba, avokádó, lencse és az édesburgonya. A B6-vitamin (piridoxin) támogatja az immunrendszer T-sejtjeit, hogy elpusztítsák a baktériumokat, vírusokat, egyéb fertőző sejteket és a daganatos sejteket. Megtalálható a spenótban, a napraforgó magban, a vajban és az édesburgonyában.

A fokhagyma, a gyömbér és a zöldtea is tartalmaz olyan anyagot, ami segíti az immunrendszer működését. A fokhagyma a benne lévő allicin miatt jelentősen megrövidítheti a betegség hosszát. A zöld tea katekineket és egyéb fitonutrienseket tartalmaz, amelyek segítenek eltávolítani a vírusok, baktériumok lebontásából származó toxikus anyagokat a szervezetünkből. A friss gyömbér pedig gyulladáscsökkentő hatású.

A cink szupererő megfázás esetén, ez megtalálható olajos magvakban, diófélékben, csicseriborsóban, szárazhüvelyesekben, quinoaban és a zöld leveles zöldségekben.

Készítsük fel testileg, lelkileg szervezetünket a télre, étkezzünk egészségesen és próbáljunk feltöltődni, fordítsunk magunkra minden nap egy kis időt!

Csík Orsolya dietetikus | Fotók: Unsplash