Ne aludjunk téli álmot!
A hideg idő és a tél a legtöbb mozgásmintánál (leginkább a versenysportokat nézve) komoly változásokat hoz az edzéstervezésben, hiszen ilyenkor az alapozás, az esetleges hibák kijavítása válik fő szemponttá.

Ez velünk, hobbi sportolókkal is így van – vagyis így kellene lennie, ilyenkor ugyanis hajlamosak vagyunk visszább venni az edzéseket. És ez baj.

A zimankó ne azt jelentse, hogy téli álomra vonulunk, mint a medvék. Mivel kevesebbet mozgunk a szabadban, a felszabadult energiáinkat fordíthatjuk az izomtömeg növelésére, a maximális erő növelésére, a mozgásmintáink javítására, vagy akár az esetleges sérüléseink mobilizáció általi gyógyítására.

Érdemes ilyenkor az alapokkal foglalkozni, megerősíteni, stabilabbá vagy mobilabbá tenni azokat az izmokat, ízületeket, amiket aztán a “szezon” során komolyabban és hosszabban terhelhetünk.

Ez azért is fontos, mert ha például síelni, snowboardozni megyünk a síszezon kezdetével, ahhoz ugyanúgy elő kell készíteni a testünket. Felkészülni pedig nem úgy kell, hogy kint vagyunk a hegyekben, hanem szépen szerzünk egy erőállapotot, egy ruganyosságot ,egy mobilitást és testtudatot a funkcionális edzések segítségével. Mindegy, hogy kezdő vagy vagy már évek óta űzöd a hobbidat, mindenképpen hasznos, ha nem váratlanul éri a testet ez a megterhelés. Mert hidd el, hogy ez az. Bármit is teszünk, bármit is edzünk, az hatással lesz a teljesítményünkre a hegyekben, a jégpályákon.

Szóval figyeljük meg, olvassunk utána, vagy kérjük szakedző tanácsát, és a telet arra használjuk, hogy tavasszal egy jobb, erősebb, felkészültebb és egészségesebb atléta, emberke jöjjön elő a “barlangunkból”.

Németh Richárd funkcionális tréner | Fotó: Unsplash