Legyen az étrendünk is fenntartható!
Hogyan tudunk elérni egy olyan étrendet, amely egészséges és megfelelő tápanyagokat tartalmaz, ugyanakkor fenntartható? Hogyan tudjuk úgy alakítani az étkezésünket, hogy azzal az ökológiai lábnyomunkat is csökkentsük? Manapság ezek a kérdések nagyon aktuálisak.

Mit is jelent a fenntartható étrend? A FAO meghatározása szerint olyan étrendet, amelynek környezeti hatása kismértékű, és hozzájárul a jelen és a jövő generáció egészséges életéhez egyaránt. A fenntartható étrend tiszteletben tartja a biodiverzitást, az ökoszisztémákat, kulturálisan elfogadható, hozzáférhető, gazdasági szempontból megfelelő, biztonságos és egészséges, a természeti és emberi erőforrások optimalizálása mellett.

Na de mit tehetünk ezért mi magunk?

  • A legelső, hogy termesztünk valamit. Lehet ez egy kisebb fűszerkert az ablakban, paradicsom az erkélyen vagy akár a kertünket is beültethetjük. Mindenki a saját lehetőségeihez mérten termesszen, amit csak tud, és hozza ki belőle a maximumot.

  • Vásároljunk helyi termékeket, terményeket. Amikor a közelünkben készült vagy termesztett árut veszünk, azzal csökkentjük annak szállítási idejét, illetve a benzin felhasználást, amely annak fuvarozásához szükséges. A szállítási idő rövidsége miatt még ráadásul egészségesebb zöldségekhez és gyümölcsökhöz is juthatunk ilyen módon.

  • Étkezzünk szezonálisan: Abban biztosak lehetünk, hogy például a szezonon kívül kapható paradicsom távolról érkezik, sokkal több energiát használnak fel a megtermelésükre, szállításukra. Amennyiben a szezonban elérhető helyi terményeket választjuk, azzal segítjük a fenntarthatóságot.

  • Használjunk csapvizet! A csapvíz Magyarországon jó minőségű, így bátran ihatjuk. Aki nem bízik benne, az használhat víztisztító berendezéseket. A csapvizet is magunkkal vihetjük, újrafelhasználható palackokban.

  • Gondoljuk újra a bevásárlólistánkat és a vásárlási szokásainkat! Amit lehet, vásároljunk meg csomagolás nélkül, ömlesztett formában! Próbáljunk minimálisan feldolgozott élelmiszereket vásárolni. Az étkezéseink nagy része növényi alapú legyen! A vásárláshoz használjunk nylon zacskó helyett újrahasználható bevásárló zsákokat!

Csík Orsolya, dietetikus / Fotó: Unsplash