Ideje felébredni!
A tavaszi fáradtság, mint jelenség, minden év ezen szakaszában jelentősen befolyásolja az emberek életét. Biokémiai és hormonális okai jól ismertek.

A fáradtságérzet kialakulásáért elsősorban a melatonin és a szerotonin szezonális ingadozása felelős: a nappalok hosszabbodásával csökken a melatoninképződés, így megnő az alvásigény, míg a téli szürkeség a boldogságunkért is felelős szerotonin csökkenéséért felelős, ami tavasszal csak fokozatosan növekszik meg ismét. Vitaminokkal és az étrendünk kismértékű változtatásával azonban nagyon jó eredményeket lehet elérni az emiatt észrevehető hangulatingadozásunk kezelésében.

De a testmozgásunkban is kell, vagy legalábbis érdemes változást eszközölni. Fontos, hogy ilyenkor az edzésünk összetétele tolódjon el inkább az aerob mozgás irányába, hiszen a természetesen beinduló méregtelenítési folyamatok megkívánják a nagyobb ismétlésszámot, a teljesebb mozgástartományt. Haladó sportolóknál is célszerű visszatérni ilyenkor az alapok gyakorlására, akár ezekkel is jó hangulatú aerob tartományt teremtve. Hiszen nemcsak a kardió gépek, hanem a különböző súlyzós gyakorlatok, saját testsúlyos mozdulatok is kombinálhatók úgy mérsékelt súllyal, vagy könnyített terheléssel, amik alkalmasak arra, hogy az ízületeinket átmozgassák, a véredényeinket tisztítsák. Így az izomzatunk is megfelelően dús oxigénhez juthat.

Tehát érdemes az előttünk álló szezonnak is alálapozni, ugyanúgy, ahogy a profi sportolók is teszik. A testünk meg fogja hálálni a ciklizálási folyamatunkat, ami nem mellesleg mentálisan is sokat segít.

Németh Richárd, funkcionális tréner / Fotó: Unsplash