Tudásbázis, modern értéktár
1996-os alapítása óta töretlen fejlődés jellemzi a veszprémi Katedrát, ami nemcsak egy országosan ismert nyelviskola-hálózat része, hanem tudásbázis, ahol az értékek ápolására is figyelnek. A cég ügyvezetőjével, a 2015-ben „Év vállalkozója” díjat nyert Véh Balázzsal beszélgettünk.

Milyen motiváció vezetett 1996-ban a Katedra létrejöttéhez?
Üzlettársammal, Zimonyi Barbarával akkor végeztünk az egyetemen nyelvtanárként, a megszerzett tudást pedig szerettük volna kamatoztatni. Mivel úgy láttuk, a közoktatásban nem járható út az általunk preferált kommunikatív nyelvtanulási módszer, a saját kezünkbe vettük az irányítást. Így született meg a Nyelvtanoda Kft., ami egyébként hivatalosan a mai napig a nevünk a cégjogi bejegyzés szerint.

Milyen pilléreken nyugszik a tevékenységük?
Felnőttképzési centrumként angol, német, francia, olasz, orosz nyelvtanfolyamokat kínálunk, de kitekintést tettünk a spanyol, magyar, mint idegen nyelv, valamint kínai, horvát, szlovén és szláv nyelvi képzések felé is, emellett pedig tolmácsolással, fordítással is foglalkozunk. 75%-ban vállalatok munkatársait képezzük, akiknek soft skill tréningeket, számítástechnikai képzéseket is tartunk. A 90-es évek végén, a 2000-es évek elején komoly nyelvkönyv kereskedést folytattunk: Veszprém megyei tankönyvbázis néven közel 150 alap-és középfokú intézményt láttunk el tankönyvekkel. Azóta ez már egy központosított terület lett, így kivonultunk a piacról.

Tevékenységeinknek nagy lendületet adott a 2000-es évek elején, amikor megvásároltuk a képzéseinknek helyt adó ingatlanokat, amivel egy több ezer négyzetméteres irodaingatlan jött létre három városban – Veszprémben, Székesfehérváron és Pécsett. Ezek egy részét mi használjuk, a többit pedig bérleményként kiadjuk. A felnőtteknél tapasztalt sikereken felbuzdulva kezdtük el az idegennyelv-oktatást a gyerekek körében, az értelmes számítógép használatra való ösztönzésként pedig 6 éves kortól tanítjuk őket programozni.

Legújabb projektünk, az IQ Bázis a szabadulószobák révén nyújt izgalmas és értelmes szabadidő-eltöltési lehetőséget. Veszprémben négy, Pécsett kettő szoba található, kettő indul Székesfehérváron, év végére pedig 50 szobára szeretnénk bővíteni ezt a számot.

Az egyes fejlesztések tehát a kor kihívásaira adott válaszok?
Az idegen nyelvi tájékozottság ma már elengedhetetlen, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a digitalizmus térhódítását sem. A számítógép remek eszköz lehet az életünk javítására, de nem élhetjük le azt a virtuális térben. A robotprogramozás révén egy viszonylag elferdült világból próbáljuk visszafordítani a gyerekeket egy nézeteink szerint jobb világba, szabadulószobáink pedig remekül bizonyítják, hogy egy eredetileg internetes játék a valóságban is megállja a helyét, sőt közösségteremtő erővel bír.

Úgy érzem, végső soron egy tudás- és értékalapú társadalom létrejöttének segítése a cél.
Valóban van ilyen elkötelezettségünk, bár mindezt inkább ösztönösen tesszük, mintsem tudatos törekvésként. Természetesen mivel a tevékenységeink a humánszolgáltatás területéről fakadnak, ez elválaszthatatlan attól, hogy tudás- és értékalapú társadalmat építsünk.

2006-ban a cég a Katedra Budapesthez csatlakozva országos franchise hálózatot hozott létre. Mi hívta életre ezt?
2005-ben úgy éreztük, Veszprém és vonzáskörzetét nézve elértük a határainkat a nyelvoktatás terén. Mivel tevékenységeink helyi bővítése sokakat akadályozott volna, földrajzilag igyekeztünk terjeszkedni. Magas szakértelemmel bíró, hozzánk hasonló partnereket kerestünk, és az uniós forrásból támogatott országos projektek miatt az is fontos volt, milyen lesz a fővárosi képviseletünk. Bár felmerült a lehetőség, hogy minden a mi kezünkben koncentrálódjon, ezt nem lehetett volna lebonyolítani a rendelkezésünkre álló forrásokból olyan sebességgel, amit a kor kívánt tőlünk. Végül másfél év alatt kiépítettük a franchise rendszer alapjait, és 20 iskolával leszerződve létrejött az azóta folyamatosan bővülő Katedra Nyelviskola Hálózat.

Mindezek az eredmények, az időközben elnyert Megyei Minőségdíj, a Superbrands és Magyar Brands kitüntetések igen beszédesek. Hogy lehetett mindezt elérni?
Magas szintű szakmai elhivatottsággal, rengeteg munkával és sok-sok szerencsével. Hiszünk a maximális lojalitásban, és szeretünk odafigyelni azokra, akikkel dolgozunk, legyen szó munkatársról vagy vevőkörről.

Ügyvezetőként Ön miként vesz részt ezekben a sikerekben?
Üzlettársammal, Barbarával igyekszünk minden feladaton a habitusunkhoz, személyiségünkhöz, képességeinkhez mérten megosztozni – tulajdonképpen ez is a kiegyensúlyozott működés titka. Barbara végez minden szakmai, humán és minőségbiztosítási ügyet, én pedig a gazdálkodással kapcsolatos munkákat végzem.

Hova lehet továbbfejlődni?
Az eredményeket nemcsak elérni kell, hanem szinten is tartani. Jó gazdasági mutatókkal rendelkezünk; ezt fontos lenne megtartani és fokozni új iskolák nyitásával vagy a szervezetbe integrálásával. De amitől igazán értékessé válik ez a társaság, az a benne lévő humánkapacitás, tudás és emóció. Így a legfontosabb, hogy a húsz év alatt hozzánk kapcsolódott embereknek egy hosszú távú, biztos jövőt teremtsünk.

Bertalan Melinda | Fotó: Domján Attila